Sol

Forbindelse

Når vi inviterer familiene inn i prosessen ser vi det gjør noe med barna. En kobling mellom hjemmet og barnehagen gjødsler.

Kråkebilder, film, samtaler om opplevelser, pinner, aviser og kråkenebb sager ut gir til kråkeprosessen

Energien blir perlende når laget rundt barnet viser interesse for vår hverdag. Vårt felles tredje som gir gode læringsprosesser og vi blir kjent med hverandre.

Veggen vår

I Ugletårnet har vi en scene. Over scene har vi en vegg som består av armerings jern.

Veggen vår viser vår fordypnings prosess.

En oppgave

For noen dager siden fikk gruppene en oppgave fra Sigrid.

På veggen på parkeringsplassen står ordene kråka, strå, løvetann, jord og blåbær.

Ved hjelp av netting og garn bestemt vi å skape «verdens største løvetann».

Dette blir vårt bidrag til utmyskking på veggen.

I mange dager har vi rullet og rullet, lag på lag i mange ulike nyanser av gult garn rundt en sirkel av papp. En stor løvetann blir utformet. Kan løvetannblomst stå alene på veggen? Vi må ha stilken sa barna. Også blader.

Unnskyld meg

La meg forklare deg:

Jeg er et hvit og rent A4 ark. Helt blankt. Uten et eneste rynke.

Når du kaller meg dum blir arket mitt knøvlet sammen.

«Unnskyld» sier du. Da åpner arket seg. Den er fin, men ikke like blankt og fint som før. Ordene har lagt seg som rynker hos meg. Det har satt noen spor.

Du slår meg, det gjør vondt. Et hull blir stukket på arket.

«Unnskyld, det var ikke meningen» sier du også trøster du meg.

Hullet dekker seg litt, men riftene er fortsett der.

«Unnskyld» er et ord som kan hjelpe oss og vise at vi angrer enn handling.

Arket er symbol for følelser, selvtillit og selvbilde.

Metaforen med arket er for å hjelpe oss og være bevist. Bevist på hva ordene og handlingene kan gjøre med oss.

Hvordan ser arket ditt ut i dag når du går hjem fra barnehagen, skole eller jobb?

Sol

Vi har fått en oppgave

På veggen ved parkeringsplassen står ordene kråka, strå, løvetann, jord og blåbær. Vi mangler en utsmykking med bidrag av barnehender. Alle gruppene har fått i oppgave å visualisere sin fordypning med netting og garn. En kråke formes, vi planlegger for delaktighet med saks og garn. 2 åringene klipper og klipper garnet i små biter… det er mykt å kjenne på, mykt og godt til den lille kråka vår.