Kategorier
Ugletårnet

«Detaljer»

På restauranten (https://planetringenbarnehage.no/ugletarnet/restaurant/2024/) jobber 5 åringen med en kopp. En kopp som fylles og danderes med ulike naturmaterialer.

Hun bærer koppen bort til en av vennene som sitter å tegner like vedsiden av. Har du lyst til å tegne denne?

«Ja, svarer hun. Koppen blir plassert på bordet foran henne.

Hun begynner å tegne.

«Har du fått med deg alle detaljene»? Spør jenta.

Dialogen fortsetter mellom de to i mens hun tegner. Små streker blir forsiktig til på arket.

Pedagogen: «Jeg blir nysgjerrig. Hva tror du ordet detaljer betyr?»

Jenta svarer: «At hjernen får fortelle oss det».

Hva mener du? spør pedagogen?

Jenta fortsetter: «Vi ser hva vi tenker».

Dette er en praksisfortelling, en hendelse som fikk oss til å bli nysgjerrige på ordet detaljer.

Det er helt tydelig at øye har fått et nytt verktøy, de ser etter detaljer. Et resultat av prosessen vår med tegning og løvetann.

Kan vi kalle det detaljrikdom?