☁️Hvordan kan vi skape et miljø som oppmuntrer til lærende møter mellom barna?
Pedagogene sitter sammen og ser på barna. Skyer som svever over det blå himmelen, latter, bevegelse, lek, god energi, fantasi. Det er magisk.
«Dette er barndom vi kan drømme om», sier pedagogen.
«Jeg ville også være barn i denne barnehagen», sier hun.
Å ha det gøy, å være lidenskapelig for det man driver med er vesentlig i læringsprosessene.
Det er pedagogen sitt ansvar for å tilrettelegge og gi næring til prosessene vi er i.
«Det er vi pedagoger som må ta hånd om de ideene som barna gir oss som refleksjonspartnere, og overføre dette til ansvarsfull pedagogikk og til oppgaver som utfordrer barna som gruppe og som enkeltindivider i læring.», Lyttende pedagogikk-etikk og demokrati i pedagogisk arbeid.
«… det vi voksne som har ansvar for det læringsarbeidet og de læreprosessene som pågår. Det er ikke barnas ansvar. Det er pedagogens tanker, handlinger og de forutsetninger vi gir, som blir avgjørende for resultatet av barnas arbeid.», Lyttende pedagogikk-etikk og demokrati i pedagogisk arbeid.
Dette var ikke en tilfeldig iscenesettelse men et resultat av refleksjoner basert på observasjoner rundt barnas lek og erfaringer.
Skum og vann.
Skyen vår.
Bevegelse.
Prosjektor.
Vannflaska.
Teatralske lyder.



