Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Forføring

En endring har skjedd i rommet. Vi har saget, skjært ut, målt høyde og bredde, og satt sammen et arbeidsbord. Vi tar med oss laget vårt inn i Ugletårnet. Løvetann tegningene ligger pent fordelt utover som en liten oppvekking. Vi snakker videre med gjengen at vi har laget dette arbeidsbord slik at vi kan jobbe […]

Delaktighet og rutiner ilag

Hver dag samles vi rundt fruktmåltidet ca. kl. 09.00. Lekens livlighet og kreativitet fra morgentimene vises i rommet. Før vi samles sorterer og rydder vi på plass. Rommets orden inspirerer oss til nye ideer når vi kommer inn igjen etter uteleken. Hva kan jeg rydde? Hva kan du rydde? Hva kan vi rydde sammen? Vi […]

Opp

Opp på bjelken, opp på kuben, opp på stolen, opp på steinen, opp på trommene, opp på påkledningsbenken…både i inne og uterommet observerer vi at 2 åringen vil opp i høyden. Barna utforsker, tester, kjenner på sin egen grense, mestring og frustrasjon. Vi ser på hverandre, tar hverandres hånd, Blikket søker også opp på månen, […]

Redesign av martnasbod

En martnasbod står igjen under treet. Litt naken og alene. Hva kan vi gjøre for å skape liv i den igjen? Vi liker idéen om at ting kan brukes på nytt og redesignes, noe som kan bli et lite prosjekt, noe som samler oss om noe, noe vi kan jobbe med ilag. Før vi går […]

Larven

Vinden har tørket de gylne bladene som er strødd utover hagen vår. Er det noe vi kan gjøre med bladene? Spør Pedagogen «Æ har en idè sier jenta», «Æ og mamma har laget en larve av blader» Og slik gjorde vi forklarer hun til gjengen… Vi gir en takk til jenta etterpå og hun svarer […]

«Detaljer»

På restauranten (https://planetringenbarnehage.no/ugletarnet/restaurant/2024/) jobber 5 åringen med en kopp. En kopp som fylles og danderes med ulike naturmaterialer. Hun bærer koppen bort til en av vennene som sitter å tegner like vedsiden av. Har du lyst til å tegne denne? «Ja, svarer hun. Koppen blir plassert på bordet foran henne. Hun begynner å tegne. «Har […]

Livesending- fugler

Tusen takk for link til livesending! Hjemme hos et av barna har de installert kamera som filmer fuglematere i hagen, der småfuglene kommer og spiser. Dette skapte engasjement på Månegruppa da vi fikk se både blåmeis, kjøttmeis og mange andre fuglearter som fløy frem og tilbake og spiste fuglemat. Vi legger ved link til siden, […]

Restaurant

Scenen vår dekkes med det fineste materialet høsten byr på! Geitrams, bark, sagflis, bjørkeris i tillegg blir brune, gule, tørre blader lagt på som et teppe. Stubber delt i to blir til benker. Boden fra Høstmartnan står klar til å ta imot gjester. Velkommen til restauranten sier barna og leken er i gang….

Pedagogisk dokumentasjon

Kroppene sitter tett inntil hverandre. Blikkene vendes mot tavla vår. På tavla henger alle tegningene opp på en snor. Alle samlet i en flott bukett. En original tolkning. Et utsnitt av løvetannen på hvert sitt ark. Vi er i en prosess. En kontinuelig utvikling. I denne fasen merker vi en forskjell på tempoet vårt. Vi […]

Lille frø

Vi pedagoger vil gjerne vise barna jordens fantastiske kraft, hvordan den kan gi liv til frøene som ligger i dvale. I møte med det bittelille karsefrøet forandrer barnas bevegelseskvalitet seg. Fra å bruke store bevegelser med jorda, bruker de nå et varsomt pinsettgrep på frøet. Inni dette glasset med jord, fant vi en liten potet! […]

Hvordan bringer jeg inn energi i prosessen?

Hvem er jeg i prosessarbeidet? Hvordan er jeg som pedagog? Hvordan bringer jeg inn energi i prosessen? Hvordan bidrar jeg til at barna hos oss lærer at deres stemme, nysgjerrighet og tanker er viktige, og at det er mulig å utforske alt på mange ulike måter? Vi tar hele tiden valg, hva skal vi legge […]