Kulturen vår

Vi setter oss rundt i ring. De store tre klossene blir satt rundt i en ring av tre av guttene på gruppa idag, de inviterer til et mellommåltid.

I dag fikk vi en sommergave fra foreldrene på gruppa som skal være til barnehagen. Pakken blir lagt ved siden av fatet som står i midten av sirkelen.

Et av barna streker seg mot pakken.

Det dukker straks opp noen forslag vi må lytte til.

«Kanskje L.S.(barn) kan åpne pakke siden hun tok den med til barnehage ?», foreslår I.J.(barn).

Enda et forslag kommer opp;

«Hva om hvis vi har gavepakke stopp?» foreslår S(barn).

«Hvordan gjør vi det?», spør pedagogen.

«Vi slår på musikken og sender pakken rundt, når musikken stopper åpner den som har pakken», sier S.

«Hva synes dere om denne forslaget?», spør pedagogen.

«Ja!», sier barna samstemt.

Denne historien handler ikke om gaven.

Det handler om et demokratisk valg. Forslag om å handle utifra ulike strategier, strategier som gir gruppa og fellesskapet mulighet til å være med å ta et valg og i dette tilfellet få være deltagende i «pakkeleken».

Det oppleves en raushet til hverandre. En demokratisk ånd som er innarbeid i vår kultur. Pedagogen rolle kommer også frem i denne fortellingen. Måten man åpner opp for forslagene og støtter barnas tanker, ideer.

Takk for gaven!