Mat i barnehagen

Vi er opptatt av at barna skal få servert sunn og variert mat i barnehagen. Hos oss har vi en veksling på å ha med matpakke fra hjemmet og få servert fra barnehagen.

• Mandag og fredag er «matpakkedag». Da må barna ha med matpakke til alle måltider i barnehagen; lunsj og to-mat.

• For de som spiser frokost i barnehagen må denne bringes med hver dag.

• Hver dag serveres et minimåltid på alle gruppene, ca kl. 0900 – da får barna frukt og grønnsaker.

• Tirsdag, onsdag og torsdag serveres det lunsj og to – måltid fra barnehagen.

SURT, SALT, SØTT, BITTERT, UMAMI

Vi har smakene salt, søtt, bittert og umami. I barnehagen skal vi bidra til at barna får erfaring med ulike smaker og konsistens. Barnas smakpreferanser er i stadig endring og hvordan kan barnehagen møte dette?

På Planetringen har vi lagt opp til måltid hver 3 time med tanke på på at barnehagedagen er krevende både fysisk og psykisk. Vi er opptatt av å tilby måltid som er næringsrik, sunn mat, varierte smaker, nye og kjente smaker og mat som inneholder mye energi.

Vi vet at det barna spiser påvirker konsentrasjon, utholdenhet, energi og humør og har stor betydning for en god barnehagehverdag. Vi er opptatt av at det skal være en god atmosfære rundt måltidet.
Måltidet er deling av mat og prat, et felles møtepunkt. Vi erfarer regler for samspill og dialog.

På barnehagen prøver vi å ha dialog med foreldrene når det gjelder matpakke og matmengde til hvert enkelt barn. Når vi vet at det kastes tonnevis av mat, syns vi dette er viktig.

I rammeplanen likestilles kropp. bevegelse, mat og helse. Det kan være både krevende og utfordrende å lære seg noe nytt, som for eksempel å lære seg å gå eller klatre i trær. Å lære seg å smake på noe nytt og lære seg å like nye smaker kan sidestilles.
Man må prøve flere ganger før en mestrer, får til og liker det som er nytt. Vi voksne kan i stor grad bidra og motivere til å smake og venne seg til ny mat.

Vi tror også at matkultur er næringsrik mat, tradisjoner, dialog, glede, læring, venner, personal og foreldre som er samhandlene.

Lunsj ukemeny

Mandag:

Matpakkedag

Tirsdag:

Havregrøt med varierende tilbehør som kokos, mandler, kanel, honning, rosiner, banan,epler, pærer, gresskarkjerner og en saltpinne i ny og ned.

Onsdag:

Valgfritt tilbehør av fargerike grønnsaker, belgfrukter, ris, couscous, poteter eller pasta med et varmt innslag av fiskekaker, falaffel , karbonader, fiskepinner og fiskegrateng.

Torsdag:

Brødmåltid med varierende pålegg som hvitost, tomat, brunost, agurk, egg, kalkunskinke , paprika, salat, morrpølse, kaviar, makrell, postei, hummus, smøreost og oliven.

Fredag:

Matpakkedag

Frokost bringer familiene med fra hjemmet. Barnehagen serverer fruktmåltidet ca kl. 09.00 hver dag og et lettmåltid ca kl 14.00 tirsdag, onsdag og torsdag.

Ukeplan

MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
FrokostMatpakkeMatpakkeMatpakkeMatpakkeMatpakke
Fruktmåltid kl. 09.00BarnehagenBarnehagenBarnehagenBarnehagenBarnehagen