Ugletårnet

«Tegning bruker hverdagsklær, ikke selskapstøy»

En begynnelse, en fortsettelse, en prosess.

I begynnelsen av august har vi hatt to studiedager med fokus på estetikk og kunst.

«Estetisk skapende er en viktig kunnskapsvei i Reggio Emilia».

«Estetikken er en nerve som fyller barnehagen vår», fra husboka vår.

«Kunst betyr å ha flere språk, og flere språk betyr forskjellige måter å se verden på. Det betyr ferdighet til å «fremmedgjøre» situasjoner, daglige hendelser så vel som gjenstander… se på de forskjellige representasjonene av de samme objektene rundt på skolen, for eksempel løvetannblomstene i underetasjen… Vi ønsker at barna våre ikke skal stoppe ved førsteinntrykket: Vi ønsker at de skal ha flere bilder av en ting, et hav av bilder.» (Rabiate, 1994. s.61). Fra boka til Kari Carlsen Reggio Emilia- atelje kultur og utforskende pedagogikk.

«Kunsten læres utenfor kunsten: Jeg mener, du lærer ikke å tegne bare ved å tegne. Selvfølgelig trenger du å lære teknikker, men du lærer å tegne også ved å gjøre andre ting og omvendt lærer du matematikk også ved å planlegge å bygge…Kunst bruker hverdagsklær, ikke selskapstøy. (Rabitti, 1992, s.112).Fra boka til Kari Carlsen Reggio Emilia- atelje kultur og utforskende pedagogikk.

I Reggio Emilia filosofien tenker vi at alle estetiske uttrykk og all kommunikasjon gjennom ulike material er et slags språk; «vi sier at et barn har 100 språk».

Dag etter dag har barna tatt frem ark, gråblyant og fargeblyanter. Saks, lim, garn var også med noen ganger. Barna har tegnet, skapt, fantasert og lekt.

Tegning betyr noe for oss. Og for noen, noe mer enn andre. Men alle kan tegne. Alle kan føre en strek. Alle har en tanke.

Vi har reflektert, diskutert, lest faglittatur, blitt inspirert og provosert og nå har vi bestemt oss.

Vi tar frem spaden for å grave opp enda et lag. Lag etter lag vil vi fordype oss i prosessen vår med løvetann.

Sammen skal vi på en oppdagelsesferd inn i strekens verden for å oppdage noe nytt, se og forstå ting på en annen måte.

Vi skal tenke og fantasere underveis, vi skal fortelle, formidle og oppleve å skape en handling mellom oss. Vi skal leke oss og myldre oss i fortellinger med både bilde og tekst.

Vårt ønske er at vi kan ufarliggjøre tegning med bruk av fantasi, kreativitet, estetikk, fortelling og det digitale.

Hva sier egentlig barnas tegninger og hvordan sier de?

Hvordan bidrar vi til at barna lærer at deres stemme, nysgjerrighet og tanker er viktige, og at det er mulig å utforske dette på mange ulike måter?

Verdier ligger i vår grobunn. Verdier blir skapt gjennom å gjøre og ved å se frem til noe. Ved å se frem til noe skaper man håp. Håp er å strekke seg mot noe for å se muligheter. Håp er en måte å tenke på, en følelse, en form og en motivasjon.