En stor haug med ull har vært en naturlig del av rommet siden oppstarten i august. Blåfargen er mørk, kraftig og tung. Vi har iscenesatt den på flere måter – i taket, på gulvet, i pallekassen og etter hvert på badet med såpevann. Noen ganger har vi også valgt å ta den bort, for så å ta den inn igjen på et annet tidspunkt. Barna nærmer seg forsiktig og i sitt tempo.



Ull er en råvare med mange egenskaper. En særegen konsistens som er elastisk, myk, varm og tørr, teksturen i ulla er helt unik. Det er et fantastisk naturmateriale og det er kultur og tradisjon. Ulla er foranderlig når vi river, går på og i møte med vann og såpe. Mange av barna har kanskje et forhold til ulla fra før gjennom klær, tepper og bestemors garnnøste.
Pedagogene reflekterer rundt 1- åringens møte med ulla i de ulike iscenesettelsene. Kanskje en stor haug med ull kan se overveldende ut? Og hvordan kan ulla invitere barna inn i prosessen? Vi har fulgt barnas spor og har sett at barna vil opp og oppi. Sammen strekker vi oss mot ulla i taket, drar i den, kler på oss ulla, ruller oss rundt, krabber og klemmer på ulla.
Pedagogene tar med seg observasjoner og erfaringer videre i planleggingen.



