Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Husker du hva vi gjorde?

Furutreet vårt. Vi går over åkeren. Samme veien som mange ganger før. «Æ lurer på om furutreet har blåst ned», sier en gutt. Det var nemlig mye vind i helga og han har sett et treet som har falt ned. Heldigvis, der står den. Majestetisk med et rosa slør i bakhodet. Jenta begynner å samle […]

Frø og spirer

På studiedagen 2.januar snakket vi i personalet om alt det vi har gjort i prosessarbeidet med jord på stjerne. Hva har skapt begeistring? Hva har skapt motstand? Hva har skapt nye tanker på veien? Hvilke andre ting rører seg i gruppa, som vi kan ta med oss? Hvordan kan vi ta med oss alt dette […]

Projektor som verktøy for å utforske sammen.

Barnehagens læringssyn:Forskning sier at menneskehjernen er utrolig fleksibel. I livets første 7 til 8 århar vi et overskudd av nevroner som gir praktisk talt uendelige utviklingsmuligheter. Læringssynet skal si noe om hvordan vi tror at barn lærer og forstår. Alle har rett til å være deltakere i et lærende fellesskap, der vi sammen skaper en […]

Køkultur

Et tårn av kram snø. Kanskje var det en snømann? Kreasjonen ble forvandlet til en hoppestasjon. Et barn klatrer opp, holder i ei hånd for å ha trygghet, hopper ned. Det er høyt! Flere barn kommer. Stiller seg i rekke. Noen vil stå midt i rekka- det må jo gå litt fortere å komme frem […]

Karnevalstid hos oss

Årets karneval er torsdag 27. februar Alle har et forhold til ordet karneval. Vi assosierer gjerne med de erfaringer og opplevelser vi selv har med karneval og vårt eget forhold til begrepet karneval. Dersom vi legger inn ordet karneval i søkemotoren på nett får vi opp at karneval opprinnelig var navn på ulike festlige aktiviteter […]

Ny fase i prosessen med strået

Gjennom høsten har vi på Komet blitt kjent med, laget ting med og brukt strå. Strået har vært med oss så mye at barna er oppmerksomme på strået, ulikhetene i hvert strå, det har vært en naturlig del av rommet og i tegningene. Nå går vi inn i en ny fase i prosessen vår. Mens […]

En invitasjon

Noe spontant, noe uventet, en impuls …ble til en invitasjon i morgentimen som skapte engasjement hos noen av barna og som ga inspirasjon til videre arbeid i prosessen. På bordet ligger dokumentasjonene fra kråkeprosessen på store plakater, vi skal ta med oss noe og vi skal pause noe. Pedagogene reflekterer over det vi har satt […]

Vinterlekdag

3’ Kuldegrader og vindstille, en flott dag for å arrangere en vinterlekdag. Over 100 barn og pedagoger fra Planetringen- Vikhammeråsen barnehage var sammen.

Is som velkomst

Vi fyller opp bøtter, melkekartonger og kar med vann. Noen bøtter får også innslag av andre materialer. Kulden gir oss en spennende prosess å følge med på time etter time, dag etter dag. Sammen får vi en læringsprosess med naturens fenomener. Isen oppfører seg annerledes når vi tar den med inn. Vi ser på isens […]

Vinterlek forberedelser

Godt nytt! Vikhammer og Planetringen barnehager er det nye navnet vårt. To enheter skal bli til en. Vi starter et tettere samarbeid mellom husene og for å bli bedre kjent må vi møtes. Vi så for en en kick start hvor vi arrangerer en Vinterlek dag! En mulighet til å invitere alle avdelingene til å […]

Veien videre

På studiedagen så vi tilbake på dokumentasjonene våre fra i høst. Vi så på sammenhenger og drøftet oss fram til at vi vil se nærmere på tegning, skygge og bevegelse i tilretteleggingen framover. Etter juleferien kjennes det naturlig å tilby flere lag og uttrykksmåter i arbeidet. Denne uken har vi «snust» både på bevegelse og […]

Is

Vinter, kulde og sne. Vi benytter årstiden til å skape et nytt materiale til utemiljøet.