Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Adventstid

I lag skaper vi en perlende adventstid med rørelse, energi og julefryd. Dette er vår overskrift når vi planlegger miljøene og aktiviteter i desember. Vi entrer straks en tid full av forventninger, spenning, inntrykk og håp. Vi senker pulsen og bygger dager som skaper rom for sansing, deling og glede.

Å bygge forventninger

Sammen leter vi frem fine ting som skal være med på å gi oss JULEFRYD! Ved å finne frem sammen og dermed presentere det nye materialet for barna, kan vi snakke om hvordan vi kan bruke de ulike materialene og klargjøre forventninger. Tusen takk for enda flere nydelige hekla bestemorruter! Vi gleder oss til fortsettelsen […]

Når vi vender barna til hverandre

Det starter med et blikk, en berøring eller mimikk. Så følger humoren med sin herlige lyd av latter, og da er kontakten opprettet og leken igang. Vi ser at barna nå er langt mer opptatt av hverandre enn de var i starten. De beveger seg som en gjeng når de skal utforske noe nytt, hermer […]

Vi steller med kråka

I rommet henger kråka i barnas høyde. Material og lim står tilgjengelig for å stelle eller pynte kråka. Stunda varierer fra dag til dag, noen ganger er vi mange rundt kråka og noen ganger bare en av oss og kråka. Vi velger selv hva vi syns kråka trenger. Noen ganger «pauser» vi materialet som er […]

Utetid

Etter en lengre periode med regn, vind og mye bruk av sand som material ute, møter vi nå et annet material. Det knaser når vi går, lufta er kaldere og bakken er dekt med et dryss av snø. Barna omfavner det nye materialet og bruker det i sin lek. En gutt kommer til frokostbordet og […]

Hva skal vi invitere til?

Materialet er iscenesatt, hva skal vi invitere til? Skal vi jobbe med kråka? Det føles unaturlig å si. Kråka vår er noe annet enn et bilde eller en ting. Vi opplever at kråka gjennom leken har blitt en av gjengen. Vi snakker med henne og om henne. Det er akkurat som om at hun «lever» […]

Strekens transformasjon

Da er vi i gang. Arbeidsøktene begynner klokka 7. Bordet er klart, leire og verktøy er tatt frem. Dag etter dag skal vi nå jobbe med noe som var først mitt og nå blir til vårt. Oppgaven er å transformere tegningene av løvetann med hjelp av leire. Fra en dimensjon til flere. Fra en tanke […]

Materialvalg

Kråka har fått et nytt matt lag med litt skimmer av sølv. I forberedelsene tenker pedagogene over neste steg og vi reflekterer over at barna ønsket mer og mer sølv. Er det den lyse fargen? Eller at sølvfargen skinner litt? Kontrast til det mørke? Hvilket material skal vi dekke med til neste gang? Hvilke erfaringer […]

En tur rundt Leistad-jordene

Ut grinda, forbi parkeringsplassen, over fotgjengerfeltet og oppover Vikhammermoveien. Inn mot gården Øfsti og vi tar en liten fruktpause i skogholtet mens vi venter på de siste vennene som kommer til barnehagen. Gjennom Øfstigården og ut på veien mellom jordene. Gjørme, gress, rester av kornstrå. Spor av traktor. «Det e traktorspor her». «Også e det […]

Egenorganisert lek

På rekke samler vi oss, vi venter på de som vil være med. Noen teller eller gjør et signal så er det klart…tromlene rulles opp og ned og ned og opp. Vi observerer leken som barna selv organiserer. De avtaler «du må passe deg», «nå kommer trommelen», de strever og bruker krefter for å komme […]

Den siste tiden på Måne

Å leve sammen, og å utvikle seg sammen. Sammen på morgenen, sammen på ettermiddagen. Sammen på en god dag, sammen på en ikke like god dag. 3 åringene følger hverandres rytme. Varsomhet for hverandre, rom for at en venn trenger omsorg, tid og forståelse Hvorfor er du stille? Hvorfor slår du? Hvorfor går du unna? […]

Duften på naturrommet

Ei økt på naturrommet gir oss påfyll, inspirasjon og andre impulser. Duften av nellikspiker og kanelstang inviterer oss inn. Kanskje som en forsmak på adventstiden. Kork, ull, små fat og kopper fra serviset som tilhører naturrommet blir brukt i leken. Blande, plukke, røre, sortere, sende, dele, servere.