Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Lille frø

Vi pedagoger vil gjerne vise barna jordens fantastiske kraft, hvordan den kan gi liv til frøene som ligger i dvale. I møte med det bittelille karsefrøet forandrer barnas bevegelseskvalitet seg. Fra å bruke store bevegelser med jorda, bruker de nå et varsomt pinsettgrep på frøet. Inni dette glasset med jord, fant vi en liten potet! […]

Hvordan bringer jeg inn energi i prosessen?

Hvem er jeg i prosessarbeidet? Hvordan er jeg som pedagog? Hvordan bringer jeg inn energi i prosessen? Hvordan bidrar jeg til at barna hos oss lærer at deres stemme, nysgjerrighet og tanker er viktige, og at det er mulig å utforske alt på mange ulike måter? Vi tar hele tiden valg, hva skal vi legge […]

Tavlekroken vår

I vår lille krok har vi en stor tavle som vi oftest bruker kritt på. Sist uke jobbet vi litt med stemning i kroken og reflekterte over bruken. I dag tilrettelegger vi med vann. Flere barn og en pedagog har funnet seg til rette i kroken vår. «Kainn du sett på kråkesangen Eline?» Penselen blir […]

Dypdykk i blåbærbladet

Forstørrede bilder av blåbærblad ligger på lysbordet. Bilde av et tørket grønt, og et friskt blad som har skiftet farge til brunt. Oppgaven er å tegne et blåbærblad. Verktøyet er sort tusj på hvitt papir. «Bladet e grønt. Det andre e blått». «Det e svart». «Ka e det her»? spør et barn og peker på […]

Brannalarm

Det er tidlig morgen, noen leker, noen tegner med kullstifter og noen sitter ved frokostbordet. To pedagoger er på jobb og den siste pedagogen kommer på sein vakt inn døren. Plutselig går brannalarmen, ikke varslet denne gangen. Blikkene våre møtes, kroppene spenner seg kanskje litt, vi kjenner på at vi må virke. Vi vet hva […]

« Min mamma»

Familiene våre er ofte med oss i dialogen i barnehagen. Rundt frokostbordet hører vi ofte «min mamma, min mamma». Barna har et behov for å både «verne» om og presentere sine nære. Det er godt å tenke på min familie og det er fint å fortelle, vise frem og prate om familien sin. I det […]

Permakassene

I 2020 ble det bygd permakasser i barnehagen. Der sår og dyrker vi både grønnsaker og blomster hvert år. Det har blitt en del av vår kultur å plante, så og dyrke. Det gir oss tilskudd til måltidene og en fin inngang til samtaler om maten vår. Samtaler om hvor maten kommer fra, hva den […]

Strå gjennom kuleformet prisme

Gjennom et forstørrelsesglass blir strået veldig stort og ser ut som en pinne, men hvordan blir det gjennom en kuleformet prisme? Begge disse verktøyene tas med til lysbordet med strå på.

Maiskolben

Høstmartna er ferdig. Enda en kapittel er fylt inn i boka vår. Tenk, hvor mye vi har vært innom! Hva nå? Det er viktig for oss pedagogene og ha med barna i refleksjonene våre og få de med inn i perioden vi er i nå. Vi kjenner varmen av bålpanna inne i gapahuken. Vi snakker […]

Blåbærtrykk i leire

Å skape et avtrykk av blåbærlyng i leire. Dette var rammene for aktiviteten. «Vi la blåbærlyng oppå leira». «Vi trykka ned så kjevla vi det, så tok vi av og laga det sånn». «Vi laga blåbærlyng».

Blåbærlyngen og farger i et bær

En tur til blåbærskogen for å se nærmere på lyngen. Vi plukker med oss til videre utforskning. Hva ser vi? Blåbærlyng, med stilker…blad…bær. Naturen inspirerer oss til en skapende aktivitet. Et stort gråpapir spennes opp på tavla i gangen. Perfekt arbeidshøyde for treåringen. Arbeidet begynner med grønn maling og pensel. Oppgaven er å male blåbærlyng. […]

Brannvernuke

I år kommer brannvernuken litt senere en vanlig hos oss. Neste uke skal vi bli kjent med rutiner i barnehagen. I barnehagen hos oss har vi to brannøvelser i løpet av uka, en varslet brannøvelse og en som ikke er varslet.Varslet brannøvelse har vi tirsdag 15. oktober ca kl 09.30.Vi øver og snakker sammen om […]