Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Pedagogens posisjoner

Kjøkkenet i barnehagen har blitt en møteplass for barna på stjerne. «Heia, heia heia». Akustikken i rommet gir en kraftigere lyd. Iveren blir kanskje større når gulvflaten er åpen nok til at flere kan springe sammen. Først stiller de seg i rekke, støtter seg med ryggen mot kjøkkenskuffene. Så møter blikkene hverandre, et smil. Så […]

Kulturbeithaugen

I nærmiljø har vi en turplass som heter Kulturbeithaugen. I dag pakker vi tursekken med fuglemat (som Stjerne laget i høst), for å glede fuglene som bor der. Vi tar med oss en ny bok som besøkene kan skrive seg på. Skatter finner vi også. Vi klatrer og heier på hverandre. Sammen skaper vi øyeblikker!

Å vise hensyn

I dag rundt måltidet dukket det opp et utrykk under samtalen: «å vise hensyn». Maten er servert og vi skal forsyne oss med mye godt på fatet. Det er couscous med agurk og paprika, falafel, kari-dressing og en salat med grønn, salat, druer, bringebær og blåbær. Vi serverer maten i små skåler sånn at alle […]

Været som tredje pedagog

Vann, sørpe, snø og is ga oss mange muligheter i uterommet i dag. Forskjellige underlag testes når vi går og springer. Å gå på is gir andre og kanskje nye erfaringer. Noen går roligere, noen holder samme tempo, noen trenger en hånd å holde i og noen kryper. I båten er det masse lilla vann […]

Karnevalsfest

I barnehagen henger prosessen og karnevalet sammen. Lyd er vårt utgangspunkt. Hva kan det bli for oss på stjerne? Vi reflekterer rundt ordet karneval. Har ett-to åringen noe kjennskap til det? Hva om vi sier karnevalsfest? Kan det være en støtte til forståelse? Kanskje har de kjennskap til ordet fest fra før? I rommet ønsker […]

Skiglede!

Denne vinteren har vi hatt mye kulde og fin skøyteis, men lite snø og skiføre. Nå som det kom rikelig med snø har Uglebarna vært veldig ivrige på å gå på ski! Det startet med at noen få barn gikk på ski, med tett følge og heiing av andre barn som gikk på føttene. Disse […]

Et vakkert midtpunkt

I vårt nabolag trengte vi et utgangspunkt, et midtpunkt – noe å bygge veiene og husene rundt. Barna har tegnet mange rundkjøringer ute på asfalten, så t ble et naturlig valg. I Malvik er vi vant med vakker beplantning og pynt i rundkjøringer, ved benker, ved busstopp og i parker. Dette sørger en dyktig gjeng […]

Lyset gjennom maling og materialet

Hva skjer når lyset går gjennom materialet? Hva skjer når lyset går gjennom et ark? Hva skjer hvis arket får et annet farge? Hva skjer når lyset går gjennom en transparent materialet? Hva skjer når vi dekker materialet med farger? Vi jobber med lyset samtidig som vi jobber med karnevalsfest. Lys i møte med farger […]

Lek med tall

3-åringene møter masse materiale i barnehagen sin. I en av boksene på materialrommet ligger det tall. I dag ble disse tallene det et «tredje» som skaper samtale, lek, delt kunnskap og felles glede mellom to barn.

Erfaringer fra prosessen gir

Et fat med sirkler av kryssfiner, papprør og trepinner blir dekket på. Noe er kjent og noe er nytt. Vi møtes rundt fatet der de nye runde sirklene blir interresante. Noen kjenner på, noen stabler og noen oppdager noe gammelt limpistol lim som vi pirker bort. Pedagogen har inntatt en aktiv/ passiv rolle, spent på […]

Karnevalsfest i gjenklang med lys prosessen vår

I barnehagen vår har vi et årlig karneval, hvor fellesskapet står sterkt i grunnen. Det skal være fest når det er karneval. Vi har i tradisjon å vise frem prosessene våre igjennom aktiviteter, kostymer, parade og miljøene i rommene. I år vil kometgruppa vise frem vår tolkning av lyset som fenomen. Vi kaller gruppa inn […]