Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

På jakt etter et lite tre med mange blader

Treet vårt har bare blader i toppen. Vi ser at barna strekker seg for å nå opp til bladene. Kanskje vi må ta inn et nytt tre? Under fruktmåltidet spør vi barna om de har lyst til å bli med på tur i skogen for å se etter et lite tre med mange blader. I […]

Mangfold i trematerialer

Når vi tar trematerialer (f.eks pinner/drivved) fra materialkasser og legger tilrette for flere møteplasser kan det gi veldig mange muligheter. Vi tok med trepinner til fotballbanen, hengte det opp på veggen og tok det med inn. Hver plassering gir nye muligheter til andre uttrykk med samme materialer. Det viser at fysiske miljøet er viktig for […]

En bil med plass til flere

De store treklossene i rommet har denne uken blitt brukt til bil. En bil som forandres i takt med ideer som dukker opp. En bil med to framseter, babysete, motor og bagasjerom blir neste dag til en dronningbil med dronninger. På ettermiddagen iscenesettes en babydronningbil med waldorfdukkene som inviterer til neste dag. Når en venn […]

Løvbasseng

Store og små arbeider sammen på tvers av avdelinger. De raker, koster og samler løv i hauger som legges i trillebårene.

Barnåler

Under gruppemøte reflekterer pedagogene om hva som blir neste steg rundt møte med furutre. På formiddagen rundt fruktmåltidet snakket vi om at vi ønsker å spise lunsj under furutreet. Da kom det et utsagn fra ei jente. «Furutreet har ikke blader» Ja, det stemmer svarer pedagogen. Pedagogen henter ei furugrein vi har på rommet vårt […]

«Treet som lå»

Når vi tegnet og malte «treet som lå» sist, satt vi igjen med flere spørsmål. Vi avtaler å gå tilbake for å se nærmere på treet. Sist var blant annet de grønne konglen i fokus. Et de grønne nå? er et av spørsmål vi tar med oss. «Piggene» etter de knekte grenene er også noe […]

Bjørkeløv

Bakken er dekket med et lag av bjørkeblader i høstens fargepalett. Tre gutter finner dette interessant, «vi skal lage et bladbasseng». Med ivrige bevegelse samles håndfull på håndfull med blader som trilles med trillebårer til traktorhjulet. Arbeidet har gitt et fult dekk med blader, nå skal det testes. «vi hoppa, d va godt»

Fortelling gjennom tegning

Vi dekker gulvet med brunt papir, pinner, kongler, svart tusj og kullstifter. Kanskje kan utformingen av pinnene skape noen nye tanker hos barna? Barnas tegning starter med å tegne rundt pinner. Så begynner linjer og stekker til å bevege seg bort fra pinnene. Har dere lyst å fortelle hva dere tegner? -«Jeg tegner ormen. Jeg […]

Rota

Hvor lang er egentlig denne rota? Hva lever under og rundt rota? Kan rota gå helt ned til Kina eller går den over fotballbanen?

Tilbake til furutreet

Vi ønsket å gå tilbake til furutreet. -Hvordan skaper vi stemning rundt og under treet? -Hva må pedagogene tilføre for at barna skal få opp blikket mot furutreet? -Hva sier vi? Hvilke spørsmål stiller vi? Når? Vi kombiner det kjente (materiale som barna er kjent med) med det ukjente. Vi går forbi Øfsti gård og […]