Studiedag
Minner om studiedag 16. og 17. august. Barnehagen er da stengt.
Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.
Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.
Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.
Velkommen til hverdagen vår!
Minner om studiedag 16. og 17. august. Barnehagen er da stengt.
Vi i Planetringen barnehage fikk to flotte planter fra alle barna (med familier) som skal begynne på skolen til høsten. En paprikaplante og en tomatplante. Noen av paprikaene og tomatene var blitt modne, så idag har vi høsta inn, vaska, delt opp og smakt på dem. «Det smakte saftig!» «Det smakt som tomat og paprika, […]
Hva er danning? Hverdagssamtalen er kanskje den viktigste delen av danningsprosessen i barns liv. Hvordan brukes et fotgjengerfelt? Er det ei ku eller en kalv? Hva er brennesle? Hvilke blomster er viltvoksende og hvilke er plantet? Hvordan behandler jeg edderkoppen og marihøna? Hvordan er kroppens bevegelser når man går i trafikken? Hvordan kan jeg møte […]
I løpet av forsommeren har vi pratet mye om hva som skal skje videre med flyet vårt når Kometene skal over til Ugletårnet. I gjentatte refleksjoner mellom barn og pedagoger, barna seg imellom og pedagog til pedagog var det en enighet om at flyet måtte få komme ut. «Da bli det gøyere å fly». «Da […]
Lette, raske skritt og hopp om hverandre. Sleivspark og skeive tråkk med mening, for å hoppe over akkurat den dammen. Bråstopp for å oppdage enda en hundekjeks. Det er forskjell på å løpe i store støvler eller sko, mot det å slippe løs kreftene i småsko.
De minste har snart et års erfaring i barnehagen. De har møtt mange nye mennesker, rom, materialer og situasjoner i løpet av året. Fra å være endel av familien har de blitt en del av samfunnet. De har oppdaget at det er fint å være sammen med en venn og utforske verden.
Ved bruk av «intelligente utematerialer» får barna muligheter til å møte hverandre gjennom fantasi og skaping. Barna blir interessert i hva andre barna skaper og de kan blir inspirert av hverandre. Alle barna tar med seg sin egen erfaringer, fantasi og behov i utforsking av materialer. «Materialene vi former med, har egenskaper og kvaliteter som […]
I dag har vi hatt en hel dag ved Fjølstadtrøa museum som ligger i nærmiljøet. Her finnes et gammelt gårdstun med bygninger som er fredet, et skogholt vi har vært i og vi var heldige å bli invitert bort for å hilse på flere dyr. Tusen takk for invitasjonen!
Vi har vært på tur. Men hva betyr egentlig det? Hva barna har opplevd, erfart, og oppdaget er så ulikt. De har alle forskjellige inntrykk av turen vi har vært på. Ofte får pedagoger spørsmål om vi har vært på tur eller hvordan turen har gått? Hvilket perspektiv skal vi ta når vi skal svare […]
Et intelligent materiale åpner tankene og gir ulike muligheter – et materiale som kan gjøre hva som helst. Her er to romskip og materialvalget gir nye ideer underveis. Det finnes ingen fasit eller oppskrift for hvordan et romskip skal bygges, men tankene og ideene til barna bygges opp i takt med romskipene. Barna blir nysgjerrige […]