Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Å så er en ny erfaring på Stjerne

Å se på, å lukte, å smake, å kjenne – sammen.

Påskefortelling

PRIKKEN, STAKE OG STRUTTA Det var en gang tre høner – Prikken, Stake og Strutta – som kranglet om hvem av dem som var den vakreste. Prikken hadde den vakreste kjolen. Stake hadde de vakreste bena. Og Strutta hadde den vakreste kammen. Siden de ikke klarte å bli enige, bestemte de seg for å søke […]

Egg

En venn kom til barnehagen med 12 egg fra sin høner som hun har hjemme. Hva skal vi gjøre med eggene? Samtalen går rundt fruktmåltidet. Det er enighet om at vi skal koke de. 14-måltidet starter med å renske sitt eget egg som blir dagens lettmåltid sammen med et knekkebrød med morrpølse, sukkererter og tomater. […]

Når nytt materiale tilføres det kjente, gir det ny energi

«Når spenningen er i ferd med å ebbe ut av et materiale, kan vi skape ny energi ved å tilføre ett nytt materiale eller redskap sammen med det kjente.» Sanselig prosjektarbeid med barn 0-2 år s. 72. Her har vi valgt å tilføre dekorsand sammen med maling. Et annet element vi har valgt å tilføre […]

Utestart

Denne uken har været variert mellom vind, regn, sludd, snø og sol. Det er mandagsmorgen, lysene i utestua er tent og vinden uler utenfor. Samtalen inne i utestua handler om regnet som plutselig er blitt til snø, kråka som flyr i vindkastene og furutrær som beveger seg dansende i den kraftige vinden. Samtalen løfter barnas […]

Vårsyssel

Vi forbereder oss på at det et vår og snart tid for å så frø og sette poteter. Det er fint å starte inne med karsefrø. De vokser fort så vi får resultater av såingen før påske. De er også en fin arena for å snakke om frø og starte prosessen med permakassene våre.

Ska vi gå hær?

En lunge med skog ligger i midten mellom åkrene. På denne tiden av året kan vi gå på åkeren. De fleste springer over åkeren i dag. Vi stopper opp for å avtale hvor vi skal gå videre. Traktorveien frister så vi følger den før E kommer med forslaget som fører oss inn i skogen. I […]

Materialrommet

De fleste lekene våre kaller vi materialer. De åpne materialene ligger sortert i blanke bokser. Det kan være gjenbruk, håndlaget, kjøpt, noe vi har fått. Det vi ønsker med materialet er at det skal være nok i hver boks, nok til en møteplass. Vi opplever at barna får en annen opplevelse av materialer når det […]

Storm ute men inne er det vår!

Det er ikke alltid innemiljø gjenspeiler været. Selv om det snør og er kraftig vær ute så er vi i første vår-måneden. Vi ønsker å tilrettelegge innemiljø og starte en prosess mot våren og påske. «Hør» det er fuglelyder, Insekter, blomster som møter barna på sol i dag. Vi tar frem rammen barna malet under […]

Maritimt miljø

Vann, sand, steiner, skjell, hvaler, fisker og pingviner blir et miljø for lek og fellesskap.