Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Åpent materiale

Åpne materialer som rør og klosser inspirerer til å bygge en seng i den størrelsen og fasongen barna trenger. Ei seng til en kanin, ei seng til et menneske.

Danning og nye møter med omverden

I det siste har vi på Månegruppa merket at barnas møter med omverden har ført til ny lek og nye ord. Hvordan kan vi hjelpe barna å finne svar i de nye møtene? Å finne forskjellen på rett og galt og å si fra når en venn trenger å finne retningen. Det kan kreve mot […]

Kake

Kake er ofte et samtaleemne på Månegruppa. Beskrivelser av ulike kaker med forskjellig utseende og smak. Ingredienser som gul krem, hvit krem og ulik frukt, blir beskrevet med engasjement. Den tørkede papirmassen som har en firkantet form gir en ide om å lage kake av papir til leken. Papir blir rullet til lys, makuleringspapir blir […]

Invitasjon til karneval

Brevformen er kanskje ikke så vanlig i vår tid. Vi ønsker å gi en håndfast invitasjon, et budskap, noe å holde i, passe på og formidle til barn og foreldre. Papir med en annen funksjon enn vi er vant til gjennom barnehagen. Et budskap som vi håper kan skape samtale, og gjøre at man gleder […]

Kostyme

Hva skal være kostymene våre på Stjerne? Papir skal være et viktig element. Hvordan? Vil ett-toåringen ha på kostyme? Liker barna på Stjerne å ta på seg noe? Hva kan vi lage som gjør barna delaktige i prosessen, som gir dem en nærhet til det vi lager? Noe de kan lage sammen? Hva har vi […]

Karneval

Til prosjektet vårt om supersneglen og karnevalet lager vi en kjempestor supersnegle vi skal ha med oss i rommet på karnevalsdagen. Det er spennende og klissete å forme med papir og tapetklister! Ved å lage denne sneglen kjempestor, er det plass til mange hender, mange detaljer og mange idéer!

Supersneglene

Det er i dialogen mellom barna det skjer, dette magiske som gjør barna i stand til å fortelle med 100 språk. De snakker, tegner, tuller, leker, fantaserer, peker og forklarer, dramatiserer og løser problemer. I denne dialogen skaper de historier som verden aldri har sett før! Supersneglen er en helt, og han redder andre som […]

Kostymer

Papirserviett i ett maling og vann har vært en sentralt aktivitet i prosessen vår med serviett. Barna samler seg rundt baljene, henter seg maledrakt og maling og jobber med serviettene. Hendene som dypper serviettene i vannet. Blanding av vann og maling kommer i kontakt med servietten. Vi ser at servietten sin form endrer seg. Den […]

Vi reiser avsted…

Etterhvert som flyet til Kometgruppa begynner å ta form starter også leken. Flyet er ikke ferdig. Det er i en prosess der ting blir til underveis i lek og aktivitet. Det gir oss mulighet til å reflektere videre sammen med barna om hva vi kan gjøre, og hvordan. «Vi må jo ha knappa i flyet. […]

Kostyme

Kostyme hører til på karneval. Hvordan kan vi lage kostymer av papir? Pedagogene forbereder «en base» som barna senere skal sette sitt preg på. Ved å teste ut forskjellige papirkvaliteter og løsninger for så å invitere barna inn, blir prosessen kanskje bedre for både barna og pedagogene. Et skjørt og en kappe av kvitteringspapir blir […]

Tekst til festen

I arbeidet med tegningene jobber vi på en ny måte. Vi prøver å visualisere barnas tanker og stemme gjennom dialog, skriftspråk og tegninger. Det er nytt for Månegruppa å jobbe med tekst. I planarbeidet stiller vi pedagoger spørsmål om hvordan vi skal skrive slik at det blir interessant til barna. Og at de kan kjenne […]