Komet

Vi skaper

«Det vi gjør med hendene skaper varige endringer i hjernen». (håndverksinstituttet.no)

Barna tar i bruk ulike sanser når de skal bli kjent med strå, de kjenner på, drar i strået, er det hardt? Er det mykt? Kan det lett plukkes eller sitter det hardt i jorda? Knekker det lett eller tåler det mye før det knekker? Er det langt eller er det kort? Er alle vekster som er langt og tynt strå eller kan det også være noe annet?

Gjennom å sette sammen ulike strå i en bukett, oppdager vi ulike nyanser, farger, struktur, størrelse etc. Det finnes et mangfold av strå.

På naturrommet har vi et verksted med strå. Her gis det mulighet for barna å jobbe med strået både i leiken og under strammere rammer med aktiviteter. Gjennom aktiviteter får barna mulighet til å bli kjent med stråets egenskaper, struktur, estetiske uttrykk, dets skjørhet og dets robusthet. Vi har hatt strå i kombinasjon med leire og strå i kombinasjon med bølgepapp.

Skapende barn

«Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.» (Rammeplan)