Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Vi dekker plattingen til utrykk.

«Rukleskyan, se Rukleskyan», sier jenta. «Hvor er de?», spør pedagogen. «De er der, i magen til den store skyen! Ser du?, svarer jenta. «Kan du bruke leire for å lage magen med Rukleskyan?». Spør pedagogen. Barna gjør. Og mens de gjør forteller de. Om skyan, marken og drager. De har så mye å fortelle. Pedagogene […]

Sky-drager flagrer i vinden

En vindfull dag ønsker vi å skape noe inne som vi kan ta med oss ute i vinden. Kan skyan fly i vinden?

En fortelling fra plenen

Vi er ute og det er hentetid. De fleste barna er hentet. Ei jente hilser ha det til en venn og nærmer seg til pedagogen. De går nedover bakken og reise blikket opp: himmeltaket er dekket med rukleskyene. En nydelig invitasjon til å åpne opp en dialog. «Se opp!» sier jenta. «ja, se der! det […]

Skyene dokumenteres

Vi har lurt på hvordan vi finner materiale som barna syns gjenspeiler egenskapene til skyer. Hva vil barna legge vekt på? Fargene? Skinnet? Gjennomsiktighet/ tetthet? Letthet/ tunghet? Figurer og mønster? Mykhet? Når vi spør barna gjør vi det gjennom en aktivitet der de får bruke hendene sine på materialet. Hva vil dukke opp i samtalene? […]

Skummet er som en sky

Små bobler tett i tett, som sprekker en etter en i hendene våre. Skummet gir et visuelt bilde av skyenes fasong. Barna studerer skummet, med både hender og føtter. Vi blåser på skummet, klapper i hendene, gnir hendene sammen og tråkker på skummet. I kontakt med ulla og vannet, får skummet et annet uttrykk. Det […]

Kropper i bevegelse og samspill

Når vi pedagoger ser igjennom og reflekterer rundt dokumentasjonen vår fra arbeidet med toåringene på Haugskya, er det særlig ett stikkord som beskriver det vi ser: kroppslighet. Det er kroppen som er i sentrum av leken og i utforskningen av miljø og materialer, og den er stadig i bevegelse: små kropper som tumler seg sammen […]

Kan du lær mæ?

Barna møtes ved den store veven som er fastmontert i miljøet vårt. «Kan du lær mæ å veve? Æ har aldri gjort det før». «Ja det kan æ. Du gjør bare sånn og sånn og sånn, frem og tilbake». «Æ klart det»! Barna lærer av hverandre. De deler av sin kunnskap.

En liten utflukt

I dag gikk vi på en liten utflukt i nærmiljøet. Når vi går ut av porten beveger ivrige 1 åringer seg i flere retninger, før vi får «samlet» flokken. Vi forteller at vi skal gå til fotballbanen for å spise frukt. Kanskje noen kjenner begrepet fotballbanen fra før? Med fruktfatet først i rekka, går alt […]

Vi møter ull på flere måter

En stor haug med ull har vært en naturlig del av rommet siden oppstarten i august. Blåfargen er mørk, kraftig og tung. Vi har iscenesatt den på flere måter – i taket, på gulvet, i pallekassen og etter hvert på badet med såpevann. Noen ganger har vi også valgt å ta den bort, for så […]

Tusen takk!

Tusen takk for det flotte Montessori teppe, gitt av arrangementskomiteen fra gamle Vikhammeråsen barnehage. Teppet gir varme til rommet, en fin plass å leke på og samles rundt.

Fantasiskyer

I prosessen med å tegne og klippe ut skyer skjer det. Det spontane som kan overraske oss, sette oss ut av spill et øyeblikk, snu prosessen fra det pedagogene ser for seg skal skje, og til noe helt annet. Barnas tanker og fantasi. Noe så enkelt, men likevel så vanskelig. Fantasien er ikke vanskelig, nei […]

En møteplass inspirert av en sky

En scene har blitt regissert av pedagogen og iscenesatt på plattingen vår. Fargepaletten er inspirert av himmelen. Baljene fylles med vann og såpe som danner skum. Kan dette minne oss om en sky? Nyansene fra en solrik dag på de første høstdagene støtter aktiviteten vår. Dette skaper en forbindelse. Lading av aktiviteten begynte dagen før. […]