Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

I en hage av bær…

Sommerferien er over og vi trekker oss mot plassen vi skal være i neste barnehage år. Ugletårnet. Nærmiljøet byr på masse spiselig. Idag plukker vi bringebær og blåbær. Et av barna har også med seg en stor boks med store og røde rips. Plukket fra egen hage.

Minner om studiedagene 13. og 14. august.

Barnehagen er da stengt.

Gjensynsglede

Første uka på måne er overstått. Flere og flere venner har kommet utover uka. Glede, øvelse, bli kjent, orientere seg, nye rutiner, nye rom, nye venner, nytt materiale. «Æ kjæm te å bli litt sjenert når æ ska i barnehagen» sa en venn før han dro hjemmefra. Beskjedenhet blandet med glød i øynene når man […]

Papir popup-verksted

Barnehageåret 2024/2025 er i gang og Månegruppa planlegger popup verksted der vi jobber med papir. Da trenger vi råvarer. Ta gjerne med brukte tegneark, avispapir, makuleringspapir osv. Vi gleder oss!

Tid for familietid

Takk for barnehageåret 2023/24 God sommer🫶

Blåbær i ly

Kroppene venter i spenning! I går var Kometene en tur til ugletårnet. Like ved, nesten gjemt i skogen ligger det en lysning med blåbær i ly av løvtrær. Vi vil vise vennene på sol blåbæra! For oss pedagoger handler denne turen om måten vi ønsker å være involvert i hverandre sine prosesser. Vi går lenger […]

Sol som blir til Måne

Vi på Solgruppa griper anledningen til å bli bedre kjent med de rommene vi skal være i til høsten, på rakett rommet. Vi har snakket mye om rakett rommet og måne gruppa, for vi skal jo bli Måne gruppa. Vi er bare 3 venner som er kommet til barnehagen enda og når jeg spør en […]

Sommerlekse

Sommerferien nærmer seg, i det siste har vi på stjernegruppa opplevd mange interessante møter med kråka. Mange stiller spørsmål og undrer seg. Vi tenker det hadde passet godt med en «sommerlekse» Ser dere en kråke eller noe barna forbinder med kråka som skaper nysgjerrighet, ta gjerne bilde eller ta med historien til barnehagen. Når vi […]

Ute på teppene våre

Mens flere venner leker frydefullt i et mylder av vann, geitrams, fisker, små skåler…. Er det akkurat som vi trenger noe litt annet. Vi henter teppene. Tusen takk for gaven! Hundekjeks, løvetannblader, smørblomster, kløver og en type bregner blir næring til lek med koppene og fatene. Samtidig kommer en av pedagogene med løpestikke til barnehagen […]

Artikkel om søvn

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/barnehager-blir-bedt-om-a-holde-barn-vakne-_-forsker-reagerer-1.15361348

Vi iscenesetter med vann

Gradestokken nærmer seg 30 grader i Trøndelag. Iscenesettelsen varierer ut fra været og hva vi er opptatt av. I dag trenger vi vann til leken, vi kombinerer med geitrams i blomst, varierte skjell og topper, kar for å tømme, fylle med. En møteplass som samler oss på tvers av grupper.

Tunellen

Gutten tar frem spaden og begynner å spa i sanda. «La oss bygge en vei», sier kompisen. «Ja, det gjør vi» sier gutten. De graver og klapper på sanda. De lager lange veier som møter hverandre. Spader blir til biler som kjører på veiene. En annen venn sitter på siden og følger med samtidig som […]