Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Vi har lest ferdig boka vår!

I Ugletårnet leser vi lengre bøker med mange kapitler gjennom året. I år har vi lest Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl. Ei fantasifull og spennende bok med rikt språk – så rikt at noen av ordene ikke fins noen andre steder enn hos Roald Dahl! «Der er Violet! Hun ble lilla og blåste seg […]

Sukker igjen…

Solen har gjort jobben sin, nå er det barna sin tur.

I kjøkkenhagen

En liten befaring i kjøkkenhagen vår. De fem permakassene har forskjellige vekster. Vi tar en smaksprøve på gressløk, bjørnerot, salat og oregano. Blomstrene vi har sådd kan vi ikke spise. Vi prater om potetplantene som venter på vann. Vi ser på eple- og pæretreet, det er masse små kart. Kan vi plukke de eller må […]

Slutten på et barnehageår

Det nærmer seg slutten på dette barnehageåret. Noen venner har tatt ferie allerede, mens andre venter. I mellomtiden rydder og vasker vi oss ut av rommet på Sol. Rør og malte trehus blir tatt med til uterommet for et taktskifte. Inne vil vi tilføre nye farger og materialer. Det er fint å rydde og gjøre […]

Sukker

Tørket sand på asfalten, på bua, i båthuset. Bitte små gråe perler samles opp i en håndflate. Sukker, sier barna mens de samler opp sandkornene. «Det er ikke sukker hvis sanda er bløt, sier barna. Sanda må forberedes og bearbeides. Dette foregår i takt med sola og varmen. «Vi legger det inni huset og så […]

Blåbær

På Solgruppa har vi fått presentert blåbær som tema til høstmartna. «I lag skaper vi en hage av fryd» Elsa Beskow skrev i 1901 boka om Putte i blåbærskogen. Boka, med den poetiske fortellingen og de fantastiske illustrasjonene ble tidlig introdusert for barna. Denne kulturskatten skaper forundring og nysgjerrighet, og den vil følge oss i […]

Barnas eget verksted

Når vi omgir oss med blomster, strå, blader, pinner og kongler, er det naturen som inviterer til utforskning og lek. Barna griper mulighetene og det naturen byr på. Når barn utforsker et materiale, møter de det med et åpent sinn. Med det oppdager de hele tiden noe nytt, nye egenskaper, nye farger, ny konsistens, nye […]

Kulturen vår

Vi setter oss rundt i ring. De store tre klossene blir satt rundt i en ring av tre av guttene på gruppa idag, de inviterer til et mellommåltid. I dag fikk vi en sommergave fra foreldrene på gruppa som skal være til barnehagen. Pakken blir lagt ved siden av fatet som står i midten av […]

Erfaringsdeling og omvisning fra gamle til nye Uglebarn

Hånd i hånd ferdes vi mot det nye.

Naturrommet

Naturrommet lades til nye prosesser inn imot Høstmartnan. Her skal neste års Måne og Komet utforske blåbæra og strået.

Dugnader

Gjennom å invitere til dugnad får familiene et større innblikk inn i vår barnehage. Når laget rundt barna viser og kjenner på eierskap og glede over å skape, pusse opp og ta vare på tingene våre, gir vi de også gode verdier og holdninger. Personalet tar med barna på vedlikehold, vask, rydding og sortering som […]

Danning rundt bordet

Et måltid er mer enn å spise seg mett. En stund hvor vi samles rundt noe, vi blir oppmerksom på hverandre, vi har tid til å lytte og bli bevisst vår rolle i fellesskapet. Måltidet er stadig i endring og utvikling i takt med toåringens forståelse og språk. Vi har større og større fokus på […]