
Innblikk – levende spor fra barnehagen vår
Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.
Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.
Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.
Velkommen til hverdagen vår!

Adventstiden på Måne
Julekalenderen på Måne i år er boka om Pulverheksa og julenissen. Vi inviterer alle inn på Rakettrommet og frem til scenen. Pulverheksas sang kommer til å innlede stunden sunget av May Britt Andersen, og vi fortsetter med å lese boka. Vi skal i løpet av adventtiden bli kjent med ulike karakterer og med sine forskjellige […]

En adventskalender i vår tid
Å medvirke og skape sin egen hverdag er sentralt i barnehagen vår, og dermed også når vi reflekterer om advent og adventskalender i barnehagen. Hvordan kan vi få til en adventstid i barnehagen med fokus på fellesskap og demokrati? Kapasiteten er stor hos 4 -åringen. Ønske om å dele, glede andre og bidra er også […]

Adventstid i Ugletårnet
Vi møtes til adventsstund i Ugletårnet kl.9 hver dag i desember. Når kjøkkenet står ferdig, starter vi dagene inne. «Trolleliv» blir vår adventsbok i år. Den håper vi vil skape magi med sine eventyrlige fortellinger og et budskap om å ta vare på hverandre og tradisjonene. Disse fortellingene blir også utgangspunkt for refleksjoner og samtaler […]
Tur til plassen vår
Vi har funnet oss en fast turplass i et skogområde nær barnehagen. Det er akkurat passe langt å gå dit og vi er der minst en gang i uka. I dag har en pedagog sammen med to av barna vært i skogen og tilrettelagt området før vi går på tur med hele gruppa. Skinn til […]
Sanking
7. desember skal barn, foreldre og personal møtes til juleverksted på ettermiddag. Vi sanker granbar, mose, lerkekongler og grankongler som skal brukes til julekranser og nisser.

På isjakt
Mandag er turdag i Ugletårnet og i dag gikk vi en stor runde på jakt etter is. Barna lurte på om vannet har blitt til is og hva som skjer hvis dem står på isen. «Store hull på isen er trollspor» «Se ett mønster på isen!» «Mønsteret ser ut som en hodeskalle»
Bladene skifter miljø
Vi går over i en ny sesong i sandkassa. Barfrost , lite sand gir oss mulighet til å tenke nytt om området med sand. Bladene som har ligget i bingen vår tas med inn og får ny drakt. Vi dekker sandkassen med bladene, rota og andre tre-material som bidrar til kroppslige aktiviteter.
Vi har jobbet med leira siden oppstart i august. Vi reflekterte mye over hvordan vi ville tilrettelegge og hva som var hensikten vår før vi startet arbeidet sammen med barna. Lenge satte vi av faste tidspunkt der vi jobbet i liten gruppe. Vi ønsket å gi dem mulighet til å bli kjent med leira som […]
Filosofisk samtale
Materialet vi fikk hos Randi har ligget i bålpanne på rakettrommet en stund nå. Vi iscenesetter materialet på nye måter for å skape nye tanker hos barna. Hva ser du? -«Jeg ser en krabbe» -«Jeg ser en krokodille» -«Jeg ser is» -«Jeg ser tre» Samtalene støtter det vi tenker om materialet. Vi ønsker å tilby […]
Jeg er «vi»
I dag dekker vi på bordet med små skåler fylt av ulike trematerialer. Barnåler, gule og grønne blader, bark, og kongler. All materiale er av tilhørighet til furutreet. Pedagogene inviterte gruppa til å ta del i aktiviteten. De får tildelt hver sin bit av leire. Barna satt i gang med en gang å jobbe med […]