Servietten i møte med snø og maling
De siste dager har det vært en del snø ute. Hvordan kan vi kombinere snø og serviett? Vi blander maling og snø og maler på servietten. Noen tramper på snøen som ligger på servietten og andre klapper på den.
Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.
Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.
Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.
Velkommen til hverdagen vår!
De siste dager har det vært en del snø ute. Hvordan kan vi kombinere snø og serviett? Vi blander maling og snø og maler på servietten. Noen tramper på snøen som ligger på servietten og andre klapper på den.
Vi fryser kongler i vann og tilfører litt maling. Hva kan vi bruke de til?
De siste mandagene har vi gått tur i nærmiljøet vårt. På tur sammen. Noen ganger må vi holde tauet og andre holde hånda til en venn.
Det nye året har startet med et vakkert vinterlandskap. Trærne er dekket av snø og i akebakken er det yrende liv. Vi har fire akematter som er flittig brukt, og disse må vi dele på. Et annet utgangspunkt enn hjemme, der vi har et eget akebrett /matte. Barna opparbeider motorikk og kognitiv evne til å […]
Aktivitet med vann og papir – men hva er annerledes denne gangen? Jubelbrøl klinger i gangen når vi spør om å ta frem papir og vann i baljen. Sju stykker flokker til. De trenger lilla, vann, dopapir osv. Vi får følelsen av å se inn i en fabrikk når vi observerer. Det samarbeides flittig og […]
I dag serverte vi salat, gulrot, agurk, hjemmelaget dressing og agurmix som tilbehør til karbonade og hamburgerbrød. I barnehagen prøver vi å tilrettelegge for variasjon i måltidene. Både med tanke på næringsstoffer, matglede og et bærekraftig måltid. Det å presentere noe nytt skaper ofte et spennende måltid. Noen blir nysgjerrig mens andre mer skeptisk. Vi […]
Årets første barnehagedag bød på såpass mye kram snø at vi fikk laget oss en snømann. Barna følger med på når øynene kommer på plass, og hvor mange steiner trenger vi til munnen? En, to, tre, fire, fem eller kanskje seks steiner. Og nesen må jo være en gulrot. Noen har erfaring med gulrot og […]
God jul og godt nyttår! 🎄
Snøkrystaller Snø som faller Snø på trærne Snø på klærne Snø på bakken Ååå, snø i nakken!
På barnehagen har vi flere esker med evnetyr i, som vi bruker for å gi barna en annerledes presentasjon i adventstiden: Pepperkake-gutten, Snekker Andersen, Skinnvotten, Hvorfor er Bjørnen stubb-rumpet, Musevisa og Nissen og reven. Kassene blir brukt og forstått ulikt, ut ifra barns alder. På måne har vi brukt noen av disse eventyr eskene.
I dag har vi lest to kapitler fra adventskalenderen om Pulverheksa. Underveis dukker det opp spørsmål som barna blir nysgjerrige på. I samtale med vennene finner de nye tanker og perspektiver. Vi merker på barna at de kjenner på en iver og en spenning rundt dette.