Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

«Men æ vil» – danning

De små hverdagssituasjonene er fine innganger for å jobbe med «vi» følelsen i barnefellesskapet. Danning handler mye om verdier og holdninger. «Ja, men æ vil» er en setning vi ofte hører når situasjoner blir krevende for tiden. Vi voksne bekrefter men hvordan kan vi hjelpe barnet å nyansere? 3 åringens ego er enda sterkt men […]

Vi gjør sammen

Når vi tilrettelegger for en arbeidsøkt, jobber vi ofte sammen. Vi tenker ikke først og fremst at det er aktiviteten alene som er det viktigste, men alt som skjer gjennom den i form av prat, diskusjon, benevning, deling av tanker etc. «Vi tror at læring begynner med en sosial aktivitet, at læring og identitet blir […]

Fellesskap

Hva mener vi med å vende barna til hverandre ? Når vi tilrettelegger i barnehagen for lek og prosesser ønsker vi å skape møteplasser for flere barn, en gruppe. Materialer som vi kaller våre leker et det mye av og nok til alle. Å ha en brannbil eller ei dukke fungerer fint hjemme, men i […]

Papir og digitale verktøy

Sammen med papirfuglene tilfører vi projektor med film av fugler som flyr. I tillegg spiller vi fuglekvitter i bakgrunnen.

Konstruksjonslek en tidlig morgen

Tidlig på morgenen inviterer vi til frokost, men vi kan også invitere til en aktivitet. I dag inviterte vi til konstruksjonslek med sorte bøtter og gjenbruksmaterialer.

Oregano og peppermynte fra urtehagen vår

Tidligere i høst fikk vi høste inn oregano og peppermynte som vi hengte opp på natur rommet til tørking.

Papirfugler

En barnehånd strekkes opp. Den åpner seg og lukker seg rundt papirfuglen. Hånden med fuglen dras nedover. Den åpner seg igjen, slipper taket og fuglen spretter opp. Starten på prosessen med papirfuglene var at pedagogene ønsket en forandring i rommet. Vi ønsket å ha noe hengende ned fra taket som ville bidra til å skape […]

Gjenglemte klær

For komet og måne gruppa: Henger i en stripet tøypose i grovgarderoben til høyre. Stjerne gruppa: Henger i garderoben i en tøypose inn til venstre. Solgruppa: Finner dere i en pose som henger i garderoben. Savner dere noe så ta en titt i disse posene. Når vi ikke finner en eier til klærne legger vi […]

Dopapir

Rundt frokostbordet i dag planla vi å arbeide med dopapir og vann. Vi fant frem dopapir, et kar med vann og lilla maling. Først rev vi av ett og ett tørk og la i vannet. Så ble det lengre og lengre tørk som ble lagt i vannet. Siden rullet vi papiret av hylsa. Det kjennes […]

Brannvernuke uke 43

Neste uke er det brannvernuke på barnehagen. Det blir en varslet og en uanmeldt øvelse. Vi har erfaring med lyden alarmen gir på barnehagen fra tidligere. I dag pratet vi at vi skal gå sammen til utestua når alarmen går. Vi har invitert barna inn i refleksjoner som handler om brann. Brannøvelse, lyd, brannalarm og […]

Å tilrettelegge for maling med ettåringen

«Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk» Rammeplan for barnehagen 2017 Før vi starter maleaktiviteten reflekterer vi over hvordan vi skal legge tilrette. Hva trenger vi for å møte ettåringen? For noen er det første […]

Papirets kvaliteter

I Ugletårnet sin prosess om småkryp og insekter, er vi på leting etter detaljer og kvaliteter hos våre små venner. Hva liker de? Hvor bor de? Hva spiser de? Hva liker de å leke med? Hvordan går sneglen? Hvordan kan marihøna fly? Vi har lett i skogen, i mikroskopet, i bøker, i tegningene våre, i […]