Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Vi lager mat til fuglæn

Sanse Dele Glede Klokka er 7:00. Verksted er klar til en arbeidsøkt. Lillebordet hvor vi vanligvis spiser frokost er dekket med noe annet i dag. Utskjærte håndlaget fugler i tre, gran greiner i en vase, solsikkefrø, gresskarkjerner, en skjærebrett, en kniv, svisker, et ark og en tusj. Videre er verksted- rommet dekket med pappkopper, defia […]

Verksted: Et sted for å skape

Vi går inn til en tid med mye forberedelser. En forventningsfull tid som skaper mye spenning, nysgjerrighet, glede i oss. Verksted skal være et rom for å skape. For eksempel, lage nisser av pinner, lykter, leker vi kan ha i leken ute og inne. Vi ser for oss at dette blir et rom hvor vi […]

En sky blir til og lever med oss

Vi møtes på verandaen og en ring av barn og pedagoger samles rundt rullen med hønsenetting. Planen er å lage en sky. Pedagogens spørsmål er; «Hvordan sky skal vi lage?…og hvordan skal den se ut?» «Slørsky!» sier noen.. «Hvordan ser Slørskyan ut da?» «Kvit!» roper flere ut. «Kanskje vi kan heng opp den med strøm […]

Å vende barn til hverandre

Vi jobber hele tiden med å bygge en kultur der barna vender seg til hverandre. Vi øver på å se, lytte og strekke ut en hånd når noen trenger hjelp, men også gi mot. Det er slik vi bygger gode relasjoner med hverandre. Gjennom små og store situasjoner i hverdagen får barna oppleve hvor godt […]

Pedagogrollen: tid for barndom

☁️Hvordan kan vi skape et miljø som oppmuntrer til lærende møter mellom barna? Pedagogene sitter sammen og ser på barna. Skyer som svever over det blå himmelen, latter, bevegelse, lek, god energi, fantasi. Det er magisk. «Dette er barndom vi kan drømme om», sier pedagogen. «Jeg ville også være barn i denne barnehagen», sier hun. […]

Det første møtet med snøen

Snøen ligger som et teppe på bakken – hvitt, kaldt og stille. Uteområdet lyser opp og får et nytt uttrykk. Når den første snøen kommer, åpner det seg et nytt rom for utforskning og undring. På morgenkvisten tar vi med snøen inn på avdelingen. Et stort fat fylt med snø inviterer barna. En liten finger […]

Ulla: en pedagogisk provokasjon blir til et eventyr

Det er tidlig på morgenen, lyset er mykt og svakt. Rommet vårt begynner å våkne opp, sakte. Skyen henger stille og avventer vennene sine som samler seg rundt. Så snart frokosten er over, kommer barna inn på rommet og ser seg rundt. Hva skjer i dag? Pedagogen invitere barna under skyen: hva ligger her? Hva […]

Livet på Lagskyan

Hver dag jobber vi med å bygge gode relasjoner og vennskap på Lagskyan i Ugletårnet. De siste ukene har vi sett at vi trenger ekstra fokus på det å la venner bestemme selv hva de vil gjøre og hvem de vil leke med, og at alle får velge den leken de helst vil være med […]

Lekens livfulle stemme

Gjennom hele høsten har vi sett hvordan barna har gjemt seg bak teppet i gangen, bak putene på veggen og under teppene på avdelingen. Gjennom tilrettelegging av ulla, har vi sett at barna har tatt med «borte-titt-titt»- leken inn sammen med ulla. «Lekens livfulle stemme i prosessene bli en veiviser og glød for neste steg.» […]

Skyen vår får flere lag

Pedagogen setter i gang. Tråd etter tråd har blitt tredd igjennom hull etter hull. Skyen vår vokser for hver garntråd vi trer gjennom. Vi klipper og trær. «Det ligner på hår, kanskje vi kan klippe det?» Skyen vår har fått flere lag for hver dag som kommer og går. Rosa, blå, hvit, mange nyanser. Familien […]

Vi ønsker å ta med oss det som skjer inne i uterommet

Storsalen

I barnehagen har vi tilgang til en gymsal. De fleste av oss forbinder gymsalen med gymnastikk, ball, rockering, ribbevegg osv. Når vi skal invitere ettåringene inn i gymsalen ønsker vi å se på rommet som en «storsal». Vi opplever at når vi bruker den betegnelsen så gir det oss et større mulighetsrom som ikke er […]