Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Forberedelser til karneval

Mange av oss har erfaring med karneval. Det er kanskje aller mest forbundet med kostymer. Når vi samtaler med barna på månegruppa får vi en opplevelse av at de  ikke husker mye fra fjorårets karneval. Det er kanskje naturlig? Over flere år har vi jobbet i en prosess mot karneval, progresjon utifra alder som resten […]

Prosessorientert avslutning

Livet i barnehagen går mot slutten for 19 skolestartere. De fleste av oss har vært sammen i tre år. Kontinuitet  og stabilitet gjør at vi  kjenner hverandres personlighet og kompetanse godt. Den grunnleggende filosofien der barn vil og kan, er med oss også nå som vi skal lage avslutningsfest med foreldrene som gjester. Uterommet har […]

Karneval 2018

Etter en periode med felles tema menneske samles hele barnehagen til en felles markering. Barnehagen inviterer til et fysisk miljø med fokus på menneske og prosessene barna har arbeidet med. Lek, aktiviteter og fellesskap skapte en ramme rundt dagen.

Prosessen mot karnevalet

De siste årene har vi hatt et overordnet tema for karnevals-perioden og jobbet med det i flere uker i forkant av  karnevals-dagen. Før tenkte vi at karneval var ensbetydende med kostymet og det å kle seg ut. Nå tenker vi at barn og voksne først og fremst skal  bli kjent med tema gjennom en undersøkende […]

Veien til karneval

(Originalt postet 06.03.17) Vi har blitt kjent med det royale igjennom leik,tegning,maling,samtale,fortellinger,eventyr,fakta,den norske kongefamilien, bilder, filmsnutt og miljøet. Den siste tiden har vi laget en fortelling som vi skal leke på karnevals-dagen, med publikum fra de andre avdelingene.Vi har jobbet med kulissene,rekvisittene og kostymene og blitt kjent med vår egen og andres roller. På reise. […]

Karnevals-tradisjon

De siste årene har vi hatt et overordnet tema for karnevals-perioden og jobbet med det i flere uker, i forkant av  karnevals-dagen. Før tenkte vi at karneval var ensbetydende med kostymet og det å kle seg ut,Nå tenker vi at barna først og fremst  blir kjent med nye tema  gjennom lek .Vi ønsket derfor å jobbe […]

Planleggingsdag 2. Januar 2017

I desember startet vi planlegginga av karnevalet. Personalet fikk i oppgave å komme med forslag til tema. Etter noen runder landet vi på ROYAL. På planleggingsdagen tok alle i personalgruppa med en Royal ting. Vi ser at akkurat som barna, er vi ulike og har ulike uttrykksmåter. Det blir også vår styrke….. Våre refleksjoner for hva […]