Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Forbindelse

Når vi inviterer familiene inn i prosessen ser vi det gjør noe med barna. En kobling mellom hjemmet og barnehagen gjødsler. Kråkebilder, film, samtaler om opplevelser, pinner, aviser og kråkenebb sages ut og gir til kråkeprosessen Energien blir perlende når laget rundt barnet viser interesse for vår hverdag. Vårt felles tredje som gir gode læringsprosesser […]

Veggen vår

I Ugletårnet har vi en scene. Over scene har vi en vegg som består av armerings jern. Veggen vår viser vår fordypnings prosess.

En oppgave

For noen dager siden fikk gruppene en oppgave fra Sigrid. På veggen på parkeringsplassen står ordene kråka, strå, løvetann, jord og blåbær. Ved hjelp av netting og garn bestemt vi å skape «verdens største løvetann». Dette blir vårt bidrag til utmyskking på veggen. I mange dager har vi rullet og rullet, lag på lag i […]

Unnskyld meg

La meg forklare deg:  Jeg er et hvit og rent A4 ark. Helt blankt. Uten et eneste rynke. Når du kaller meg dum blir arket mitt knøvlet sammen.  «Unnskyld» sier du. Da åpner arket seg. Den er fin, men ikke like blankt og fint som før. Ordene har lagt seg som rynker hos meg. Det […]

Vi har fått en oppgave

På veggen ved parkeringsplassen står ordene kråka, strå, løvetann, jord og blåbær. Vi mangler en utsmykking med bidrag av barnehender. Alle gruppene har fått i oppgave å visualisere sin fordypning med netting og garn. En kråke formes, vi planlegger for delaktighet med saks og garn. 2 åringene klipper og klipper garnet i små biter… det […]

Vi forbereder til pop-up verksted

Neste uke skal vi lage stilker til løvetann. Vi skal lage en hage av fryd og til det trenger vi masse løvetann rekvisitter. Idag starter forberedelsene. Vi river stoff i remser og et ullteppe vi har fått tidligere.

Kråka

«Æ male hode æ» penselen føres forsiktig på kråka’s hode. Vi er flere som sitter rundt kråka. Den dype gråfargen som er blandet med sort, gir kråka farge flere steder på kroppen. Vi oppdager at den har fått et sår eller hull. Ivrige hender legger på en avisstrimle. «Sånn» blikket nikker fornøyd, nå blir det […]

En oppfinnelse ingen har sett før

Vi presenterer en «Kluser». Det må nok være en oppfinnelse ingen har sett før. Den kan blant annet bøye skruer, den kan banke ned skruer, den kan snurre rundt, den er av metall. Denne kluseren kan ikke knuses fordi den er av metall. Barna uttrykker seg gjennom materialet de møter, funksjoner det gir. De ser […]

Pop-up verksted: kråka

Solgruppa inviterer til kråke pop-up verksted for hele barnehagen. I forberedelsene mot verkstedet velger vi å tilby materialer som er åpen og som kan , brukes på forskjellige vis. Kullstifter, tusj, knapper, bånd,perler, filt, ull, treklosser i ulike størrelser, fjær, ståltråd og plastikkvinkler. Noen treklosser blir til nebb, andre til vinger. Barnas egne tanker og […]

Kråka, hvor er du nå?

Inn mot skogen beveger vi oss sakte… hører vi noe? Eller kan vi se kråka? Når vi setter et felles fokus for turen samler det oss som gruppe. I skogen i nærmiljøet har vi møtt kråker på flere måter. Vi har betraktet den høyt oppi et tre, sett den hoppende på bakken, vi har hørt […]

En prosess er i gang

En prosess består av ulike deler og faser. Strå finnes stort sett over alt og, ikke minst, rundt omkring barnehagen vår. Noen lange, noen korte, ulike utforminger, farger og tykkelse. Noen er lett å plukke, mens andre trengs det styrke til for å plukke. Vi lader stråene og prosessen vår. Hvordan vil barna møte materialet? […]