Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Regnbue spor

En arbeidsøkt er straks ferdig og vi sitter å planlegger vårt neste trekk. I dag skal vi ut for å lette etter regnbuen. Først inviterer pedagogene til dialog; Hvor skal vi finne regnbuen?, spør pedagogen. «Vi må gå opp til åsen, helt opp til åsen». Hvilket spor ser vi etter? «Blått, rødt og alle fargene […]

Perlene fanger oss

Perler i alle regnbuens farger fanger 2 åringenes interesse. Den store arbeidesflaten males med en blanding av rosa pastell og lim før vi drysser perler over. En rislelyd skapes. Lyden fargene og mengden gjør oss glad. Neste dag kjenner vi på med hendene våre. Noen setter seg på perlene mens andre går på med barbeinte […]

Forberedelser til karneval

Utkledning er det de fleste av oss forbinder med karneval. Noen liker å «smykke» seg med noe, mens andre kan være mer skeptiske enten du er barn eller voksen. Karnevalsfesten for oss, er som nevnt tidligere, en fest i prosessen. Når vi følger barnas energi tar vi langsomme valg. Det som er det viktigste er […]

Sammenhenger og valg

Mjau mjau mjau fyller hele rommet. Pedagogene har forberedt opera som igangsetter. Kvaliteten og regien er viktig når vi skal bringe inn nye innslag som støtter barnas uttrykk av lyder. Ekthet, estetikk , verdighet, kraftfullt er noe vi ønsker skal være i innslaget. En dybde som man kan ta inn som stor og som liten, […]

Installasjonen tar form

På Sol er installasjonen ferdig bygd. Vi gir den farge og lar den få bli en del av rommet og helheten i gruppa vår. Alle deler tanker om hvordan den skal utformes, males og pyntes. Den skal brukes som en del av naturhinderløypa til karnevalet. «Vi kan sett på trestokkhjul» sa en, og hentet en […]

Et mirakel

I går formiddag hadde vi et felles øyeblikk hvor vi fikk se dette vakre fenomenet sammen på nytt. Det er tirsdags morgen og solen har så vidt begynt å vise seg frem. Lyset blir klarere og klarere. Den hvite snøen ligger på bakken og reflekterer et svakt lys. Pedagogen tar frem noen flasker fylt med […]

Lekerytmer ute og inne

I høst opplevde vi ei gruppe som hadde behov for å finne ut av den nye barnehagehverdagen med flere nye pedagoger, færre voksne, nye rom, samt nytt og mer materiale tilgjengelig. I tillegg vekslet vi mellom utestart og innestart. Med ulik struktur og ulik rytme annenhver uke (en uke med innestart og en uke med […]

Karneval i gjenklang med nærmiljøet

Karnevalskostymer skal lages, og i Ugletårnet har vi jobbet med: «Oss i gjenklang med nærmiljøet.» I idémyldringsprosessen er det viktigste å finne mange idéer, ikke å bestemme seg. Dette må vi pedagoger hjelpe til med, slik at barna ikke tar hastige beslutninger og mister muligheten til å tanke på flere muligheter og sammenhenger. Vi har […]

Den siste tiden…

Prosessen vår med Gjenklang og lys har vært og er en langsom prosess og TID er viktig for oss. Vi har gjennom høsten brukt tid til tilrettelegging av det fysiske miljøet og aktiviteter basert på barnehagens arkitektur, pedagogenes kunnskap og kjennskap om Lys. Dette for å skape møteplasser og muligheter der barna konstruerer sin eget […]

En pedagogisk provokasjon

Kan vi bruke en utfordrende handling som inngang til karnevalet? er et spørsmål vi stiller oss på gruppemøtet. Innslag fra operaen vi har hørt og sett på? Hva om en av pedagogene kommer med snute og værhår? Kanskje kan vi utvide med neste dag og dagen etter? Kan vi «holde igjen» litt ift barna? Vi […]