Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Et møte med is

Rundt måltidet går praten om utetiden. «Har dere gått på isen?» «Det va glatt» Et barn hever hendene og beveger seg sidelengs for å beskrive bevegelsen. «Mått hold i mæ» forteller et annet barn. Kanskje blir det flere nye erfaringer denne vintersesongen enn i fjor. Vi sklir og faller. «Artig»! Reiser oss opp igjen og […]

Kula, banen, rulling…

Vi utforsker, ikke bare en ting, men flere. Hvor går kula raskest? Den sida med rør som er høyt opp eller der rørene er lavere? Hvor skal røret settes for at kula skal gå oppi? Hvordan få kula til å hoppe og attpåtil havne oppi det store fatet? Når vi ruller, hva kjenner vi på […]

Prosessarbeid med Lys installasjon: «Indigo»

Malerommet er rigget klart for en arbeidsøkt. 12 barn står rundt den hvite sylinderformede søylen. De tar, kjenner og betrakter sylinderen. Gamle minner dukker opp hos barna. Barna deler erfaringer fra tidligere prosesser. Idag skal vi bruke en akrylmaling som har bedre festeevne, sterkere i fargene og tykkere i konsistens. Pedagogen forteller at vi tar […]

Lyden av skrik, hyl, brøl

Mange av oss kan kjenne på følelsen av å ha lyst til å skrike eller hyle når vi skal gå igjennom en undergang eller en tunnel. I refleksjonen mellom pedagogene minnes vi som barn, en trang til å skrike, eller hyl. Gjenklangen fra vår egen barndom blir med på gruppemøte når vi løfter lyden skrik, […]

Bartrær til advent

Vi forbereder oss til advent. Sammen henter vi materialer til et miljø med tanke på advent. Etter hvert vil miljøet bære enda mer preg av advent.

Prosessarbeid Gjenklanger: Planlegging av en lys installasjon

Hva gjør det med barna som får mulighet til å være med å påvirke, endre og skape? Vi samler oss rundt fruktfatet på fredag morgen. Vi tar frem dokumentasjonen med alle aktiviteter, erfaringer og øyeblikkene vi har hatt med lyset så langt. Pedagogen stiller spørsmål til barna:🟡Hva er lys? 🟡Hva er en installasjon.Har noen av […]

Studiedag 29.november

har vi felles fagdag for hele oppvekstsektoren i Malvik kommune, barnehagen er stengt denne dagen.

Prosessarbeid med Gjenklanger : Veien til en Lys installasjon

Over flere måneder har pedagogene på Komet tilrettelagt møteplasser, aktiviteter og jobbet med rommets karakter for at barna skal få utforske lyset. Barna har møttes over et tredje med sine tanker, ideer og tolkninger. Hensikten vår var: 🟠Å komme i gjenklang i møte med lyset. Vende barna til hverandre over et tredje. 🟠Å skape møteplasser, […]

Lyden fyller rommet

Trommer i en lang rekke på kjøkkenbordet. Fire små barnehender griper tak i trommestikker og pinner og begynner å tromme på hver sin side av bordet. Lyden sprer seg i rommet, de ser på hverandre og møtes rundt samme tromme. Sammen fyller de rommet med lyd.

Et mosaikk av øyeblikker

Vi skriver ut bilder fra tidligere aktiviteter, oppdagelser og øyeblikk fra arbeidet vårt med lys. Snakker om det vi ser, har gjort og deler erfaringer med hverandre. Alle de utallige øyeblikkene som vi så gjerne vil ha tak i men, som så ofte forsvinner så raskt. En øvelse for oss pedagoger å fange opp. Vi […]

Lyden av gråpapir

Barna på stjerne har tegnet på papirrull som en aktivitet i høst. Vi har observert at 1 åringen også har vært nysgjerrig på selve papiret. Å gå på, sitte på, slå på og sprelle med føttene mot pairet har laget lyder i rommet. Etter disse observasjonene tilrettelegger vi med gråpapir for utforskning.

En opplevelse kan bli bedre om den deles