Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Karneval torsdag 2. mars 2023

Sakte men sikkert skal vi jobbe oss mot en festdag for hele barnehagen. Mat, lek, aktivitet, dansing, musikk, vrimling i felleskap. Prosessene vi er i har høstet liv til rommene våre. Fremover blir det fysiske miljøet og « rollene» til leken på karnevaldagen en stor del av hverdagen frem mot 2. mars. Kostymer hører til […]

Mat i barnehagen

Vi er opptatt av at barna skal få servert sunn og variert mat i barnehagen.Hos oss har vi en veksling på å ha med matpakke fra hjemmet og få servert fra barnehagen. Mandag og fredag er «matpakkedag». Da må barna ha med matpakke til alle måltider i barnehagen; lunsj og to-mat. For de som spiser […]

Ukemeny

Mandag: Matpakkedag Tirsdag: Havregrøt med varierende tilbehør som kokos, mandler, kanel, honning, rosiner, banan,epler, pærer, gresskarkjerner og en saltpinne i ny og ned. Onsdag: Valgfritt tilbehør av fargerike grønnsaker, belgfrukter, ris, couscous, poteter eller pasta med et varmt innslag av fiskekaker, falaffel , karbonader, fiskepinner og fiskegrateng. Torsdag: Brødmåltid med varierende pålegg som hvitost, tomat, […]

Lever trærne?

Dialogen er både rik og utfordrende. Det er mange nyanser. Vi ser ut av vinduet på løvskog ved veien inn til barnehagen. Det er vind ute, trærne beveger seg « lever trærne?» spør en av pedagogene. «Nei, de har ikke øyne» men når det er vind ser de ut som mennesker. Vinden blåser sånn at […]

Fagartikler

«Struktur og normer skaper robuste barn» Vi syns det er både motiverende, interessant og utviklende å følge med i samfunnsdebatter. I vårt yrke har vi ulike fora der vi kan finne fagartikler og forskning som støtter opp om eller skaper dialog og refleksjon rundt yrket vårt og barn. Vi vil gjerne dele noen av disse […]

«Trær» i utemiljøet gir næring til leken

Den store stokken blir til en elefanten med plass til flere. « Vi sitter på bilen med isbjørnen» «Vi drar opp til himmelen med dragen» « Vi kjører traktor» Isbjørnen finner sitt element.

Fantasi verden

Ved bruk av et mangfold og en rikdom av materialer, skaper vi muligheter for barna til forskjellige former for lek. Etter iscenesetting av en pedagog, fikk barna se materialer på en ny måte. Det gir forskjellige muligheter til utforskning, undring, lek og kreativitet. De henter andre naturmaterialer som er tilgjengelig til å skape en fantasifull […]

Prosess trær: forberedelser til en installasjon.

Bildene viser oss mange av hendelsene, opplevelsene, oppdagelsene, følelsene, øyeblikkene som har gjort at furutreet har fått sin plass i oss. Det har hjulpet oss til at alle på Månegruppa (pedagogene og barna) kjenner på et «vi». Følelsen av å være sammen i en prossess, å ha noe til felles. «Furutreet så stort» «høyt vi […]

Livet rundt treet

Uglebarna har gjennom hele høsten studert det som rører seg i og rundt treet. De har gravd frem røtter, studert barken, de har lekt livet rundt trærne. De har vært opptatt av farger og forandring i farger. Dette livet gjenskapes gjennom tegning. De abstrakte tankene med fantasi og magi møter de konkrete tankene med fakta […]

Magisk morgen i Ugletårnet

Mørket, lyset og sporene inspirerer til samtale mandags morgen. I mørket tidlig på morgen i Ugletårnet, er det veldig spennende å ha en lommelykt. Skygge på veggen eller på snøen gir forskjellige former og gir plass til fantasien. «Kanskje vi finne grisemonsteret? Grisemonsteret er under isen, jeg ser en fot!»

I prosess…

Fargeblyanter og gråblyanter kvesses, et stort ark blir rullet ut på gulvet, vi tester ut flere typer gråblyanter, vi finner ut at B2 er « mykest» når vi tester ut blyantene på et lite ark. J går bort til det store arket « æ tegne et tre» flere følger etter for å finne sin arbeidsplass. […]

En pedagogisk strategi

Under studiedagen arbeider pedagogene med å lage en pedagogisk strategi om veien videre i prosessen vår med trær. En strategi som hjelper oss å forstå og støtte barnas sine ulike perspektiver. Hvilken dokumentasjon har vi gjort i løpet av høsten? Vi tar med oss dokumentasjonene som bilder, videoer, notater, blogginnlegg, tegninger til refleksjon. Vi ønsker […]