Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Den første turen til Ugleskogen er godt planlagt. Vi ønsker å gi barna den samme gode opplevelsen og stemningen som vi fikk under hengebøka på Midtsand gård. På forhånd har to pedagoger vært i skogen og funnet et sted der de har dekket og tilrettelagt for å ramme inn området og skape stemning. I det […]

Iscenesettelse av nye materialer

Studiedagene ble brukt til å forberede og bearbeide materialer og det fysiske miljøet til prosessen/temaet vi skal jobbe med dette barnehageåret; Trær. Barna møtte det nye med undring, utforskning, lek og samspill

Samarbeid med NTNU Skrivesentret

Barnehageåret 22/23 skal NTNU Skrivesenteret følge vår prosessorienterte praksis med tema TRÆR, TEGNING OG LEIRE. De skal dokumentere vårt arbeid som skal resultere i en ressursbasert nettside på Skrivesentret sine sider. Hva er Skrivesenteret?https://skrivesenteret.no/ Skrivesenteret ønsker å vise hvordan Planetringen «gjør» når vi planlegger og forbereder det prosessorienterte arbeidet vårt. De blir med oss på […]

Smaken av rå og stekt nepe

Takk

Tusen takk til pappa Martin som hjalp oss med å sage treet til skiver. Nå blir det navneskilt i gapahuken:)

Tegning

Tegning er et av våre verktøy som vi dette året skal gå dypere inn i. På studiedagen tirsdag, fikk vi pedagoger en introduksjon i tegning og ulike måter å jobbe sammen med barna av Pål på Remidasenteret. Dette er en måte å introdusere tegning på som kan bidra til at flere barn føler mestring og […]

Rota

Under studiedagen har vi pedagogene reflektert om hvordan skal vi tilrettelegge, iscenesette, og skape intelligente møteplasser. Vi ønsker å skape begeistring, vekke tanker hos barn, skape situasjoner rundt et tredje, et element inn i rommet som er annerledes, en rot som kommer fra et stort tre. Observasjoner om hvordan barna oppdager roten på vil bli […]

Naturrommet

På barnehagen har vi et naturrom. Rommet er nå iscenesatt med tanke på trær og årstiden vi er inne i. Naturmaterialer er åpne lekematerialer, det setter fantasien og tankene i sving og forfører oss inn i leken. Naturmaterialer vi finner på tur, etterspør hos familiene eller plukkes i nærmiljøet. Materialet sorteres, bearbeides og settes system […]

Trær

Dette barnehageåret skal vi jobbe med trær, tegning og leire. Det tettes med trær rundt Ugletårnet og det er nødvendig å tynne ut innimellom. I dag kom Eva med motorsaga og tok ned flere trær rundt Ugletårnet. Noe av det vi har tatt ned skal vi bruke til å lage navneskilt med egen identitet i […]

Studiedager 16 og 17 august

Studiedagene bruker vi til å komme i posisjon til det prosessorienterte arbeidet vi skal inn i. Å kickstarte slik, samler og rammer oss inn i forhold til det tema som er valgt. TRÆR blir vårt felles tema på barnehagen i 22/23. Den første dagen møttes vi under den ærverdige hengbøken fra 1893 på Midtsand gård. […]

En kafé,en butikk…

Et materiale kan inspirere til ulike bruksområder. I dag ble mosaikkfliser med tall og bokstaver til penger, skruelokk ble iPhoner til salgs og små treskiver ble til minikaker.