Den første turen til Ugleskogen er godt planlagt. Vi ønsker å gi barna den samme gode opplevelsen og stemningen som vi fikk under hengebøka på Midtsand gård. På forhånd har to pedagoger vært i skogen og funnet et sted der de har dekket og tilrettelagt for å ramme inn området og skape stemning. I det […]
Innblikk – levende spor fra barnehagen vår
Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.
Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.
Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.
Velkommen til hverdagen vår!
Iscenesettelse av nye materialer
Studiedagene ble brukt til å forberede og bearbeide materialer og det fysiske miljøet til prosessen/temaet vi skal jobbe med dette barnehageåret; Trær. Barna møtte det nye med undring, utforskning, lek og samspill
Samarbeid med NTNU Skrivesentret
Barnehageåret 22/23 skal NTNU Skrivesenteret følge vår prosessorienterte praksis med tema TRÆR, TEGNING OG LEIRE. De skal dokumentere vårt arbeid som skal resultere i en ressursbasert nettside på Skrivesentret sine sider. Hva er Skrivesenteret?https://skrivesenteret.no/ Skrivesenteret ønsker å vise hvordan Planetringen «gjør» når vi planlegger og forbereder det prosessorienterte arbeidet vårt. De blir med oss på […]
Smaken av rå og stekt nepe

Takk
Tusen takk til pappa Martin som hjalp oss med å sage treet til skiver. Nå blir det navneskilt i gapahuken:)

Tegning
Tegning er et av våre verktøy som vi dette året skal gå dypere inn i. På studiedagen tirsdag, fikk vi pedagoger en introduksjon i tegning og ulike måter å jobbe sammen med barna av Pål på Remidasenteret. Dette er en måte å introdusere tegning på som kan bidra til at flere barn føler mestring og […]
Rota
Under studiedagen har vi pedagogene reflektert om hvordan skal vi tilrettelegge, iscenesette, og skape intelligente møteplasser. Vi ønsker å skape begeistring, vekke tanker hos barn, skape situasjoner rundt et tredje, et element inn i rommet som er annerledes, en rot som kommer fra et stort tre. Observasjoner om hvordan barna oppdager roten på vil bli […]
Høsting av 44 neper
Naturrommet
På barnehagen har vi et naturrom. Rommet er nå iscenesatt med tanke på trær og årstiden vi er inne i. Naturmaterialer er åpne lekematerialer, det setter fantasien og tankene i sving og forfører oss inn i leken. Naturmaterialer vi finner på tur, etterspør hos familiene eller plukkes i nærmiljøet. Materialet sorteres, bearbeides og settes system […]

Trær
Dette barnehageåret skal vi jobbe med trær, tegning og leire. Det tettes med trær rundt Ugletårnet og det er nødvendig å tynne ut innimellom. I dag kom Eva med motorsaga og tok ned flere trær rundt Ugletårnet. Noe av det vi har tatt ned skal vi bruke til å lage navneskilt med egen identitet i […]
Studiedager 16 og 17 august
Studiedagene bruker vi til å komme i posisjon til det prosessorienterte arbeidet vi skal inn i. Å kickstarte slik, samler og rammer oss inn i forhold til det tema som er valgt. TRÆR blir vårt felles tema på barnehagen i 22/23. Den første dagen møttes vi under den ærverdige hengbøken fra 1893 på Midtsand gård. […]

En kafé,en butikk…
Et materiale kan inspirere til ulike bruksområder. I dag ble mosaikkfliser med tall og bokstaver til penger, skruelokk ble iPhoner til salgs og små treskiver ble til minikaker.