Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Adventsstund på Komet

I år har vi valgt å gå tilbake i tid i adventssamlinga gjennom å se på «Jul i skomakergata». Dette er et bevisst valg med tanke på å finne ro, samt samtale rundt barns rettigheter som vises i «Jon Blund». Vi bruker tiden etter filmen til å samtale rundt dagens rettighet. Hva er vi flinke […]

Vinterens lekematerial

I dag lager vi lekematerialer til morgendagen. Vi fyller vann i papp-beger og i melkekartonger. Papir vi har laget selv av makuleringspapir og dopapir, blir til pynt i beger og kartonger. Kuldeperioden gir oss nye tanker og materialer.

Vinter

Det er vinter, -10 viser gradestokken. Etter frokosten er det aktivitet i akebakken. Vi erfarer at leken i vinterlandskapet er annerledes enn andre årstider. Fruktmåltidet inntar vi i garderoben, vi får også varmet oss denne stunden. En tur på Leistad-jordene gir både utfordringer og gleder. Vi møter en traktor, dyp snø, frosne vannpytter, og noen […]

Adventstid og nytt miljø

Når vi nå går inn i adventstiden endrer vi det fysiske miljøet i barnehagen. Når vi kommer inn i rommet tar barna inn det nye og er straks igang med en helt annen lek enn vi så i går. «Rommets språk er svært sterkt og har stor betydning for de som er der… som alle […]

Velkommen til advent

Vi går inn i en tid med mange tradisjoner og store forventninger. Her på huset har vi jobbet med tilretteleggingen av adventstiden og håper på en god tid med spenning, magi og glede. Vi ønsker også i denne tiden og gi rom for barnas spørsmål og deres egen inngang til førjulstiden. Vi ønsker dere alle […]

Naturrommet i juledrakt

Rommene i barnehagen ønsker vi at skal være foranderlige ut i fra årstid, høytid og prosessene våre. Nå går vi inn i adventsperioden og naturrommet har fått ny drakt. I tilretteleggingen har vi tenkt på sansene ved blant annet å finne frem krydder. Vi har mose, ull, kongler, stjerneanis, nellikspiker, mus, nisser, ekorn, juleservietter, juleposer, […]

Adventstid hos Månegruppa

Julekalenderen på Måne i år er boka om Pulverheksa. Vi inviterer til samling og tenker at kapitlene i boka er et utgangspunkt for samtaler og refleksjon. I løpet av boka blir vi kjent med ulike karakterer med forskjellige personligheter og roller. Det gir oss muligheten til å reflektere sammen med barna.

Motoriske utfordringer i utemiljøet

«Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelighetsglede og motoriske utvikling». (Rammeplan for barnehagen 2017)

Vi forbereder oss til advent

Papirmasse

Over en periode har vi utforsket forskjellig papir sammen med vann/maling. Silkepapir, farget papir, makuleringspapir og dopapir. Alt dette er papirtyper som har forandret form og blitt til papirmasse. Makuleringspapir ga mer motstand enn dopapiret. Noe er mer oppløselig enn annet. Noe ga fra seg farge, mens annet papir ble tilført farge av barna. «Å […]

Papirfly og digitale verktøy

Et par papirfly på starten av dagen utviklet seg til å bli en felles aktivitet. Møteplassen på scenen fikk en ny rolle i leken.