Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Vi forbereder lekemateriale i papir

Kreppapir Re-board Gjenbrukte pappkopper Silkepapir Papprør Vi ønsker at barnas lekemiljø skal være innbydende, gi mangfold, det fysiske miljøet og materialet utformes med tanke på at estetikk gjør noe med forutsetningene for læring, samspill og trivsel. Materialet og rommet skal formes med tanke på å gi barna utfordringer, variasjon og gode møteplasser for læring og […]

Tur rundt Øfsti og Leistad

Vi veksler mellom å gå på rekke, holde hender og det å gå fritt. Nå er det en annen måte å gå på tur enn da vi gikk på Sol. Tauet er ikke lenger vårt hjelpemiddel, nå finner vi hjelp i å holde en venn i hånda eller å gå på rekke. Vi går på […]

Papir i ulike form, farge og tykkelse

Vi prøver ut papir i ulike former, farger og tykkelser. Ulike fasonger gir ulik inngang til bruken. Vi observerer at det blir et mangfold av ideer ut i fra hvilket papir det er. Fint om hver familie tar med en pose tørkerull-hylser, dorull-hylser eller annet gjenbrukspapir.

Varsomhet i møte med papiret

Treåringene viser interesse for maling og vi tilrettelegger for en maleaktivitet. Denne gangen på et papir som er mer skjørt og krever varsomhet. Forsiktige hender som holder. Barna får også prøve ut hvordan det er å legge et papir oppå det andre og hvordan motivene speiler hverandre. Nå henger papirene i taket på materialrommet. Velkommen […]

Levende rom

«Rommets språk er svært sterkt og har stor betydning for de som er der… som alle andre språk påvirker også det fysiske rommet måten vi er på, tankene våre, leken, fellesskapet og læringen. Vi vil skape levende rom som forandres med tanke på hva vi er opptatt av.» Årsplan for Planetringen barnehage For ettåringen tilrettelegger […]

Papir møter vind

«Vi blæsa papiret». «Papiret fløy i lufta fordi at det va vind». «Vi lufta med det, og vi brukt det te flagg og som en drage. Det e sånn draga flyg, og flagget det sveve». «På barne-TV har æ ikke en sånn drage». Papir i uterommet kan utfordre oss. Papir i møte med vind, papir […]

Papirserviett og maling

Hva er det som er så unikt med papirservietter? Hvorfor male på servietten og ikke på vanlig papir eller tegneark? Hva er annerledes med papirserviett? Hva skjer med papiret når vi tilfører maling? Hva opplever barnet når man maler på serviett? «Barn er naturlig estetisk til stedet i verden,og de opplever og uttrykker seg kroppslig […]

Ettåringen og papirprosesser

Hvordan tilrettelegge det fysiske miljøet? Hvilken type papir? Vi vil velge en type papir som kan være tilgjengelig hele tiden. Vi vil lage gode møteplasser som gir barna mulighet til å oppdage hverandre. Der de kan møtes gjennom blikk- kontakt. Møteplasser der de kan speile hverandre, gjøre samme som, le sammen, overraskes sammen. Det skal […]

Avskjeden

Hvem er jeg i dag? Hvem var jeg i går? hvem er jeg i morgen? Hvilke forventninger/holdninger har du som voksen til hvordan jeg er i dag? Verdier, holdninger og menneskesyn blir skapt og utviklet i samspillet mellom mennesker. Mennesker vi møter i livet, er med på å forme oss. Vi blir påvirket, vi lærer […]

Papir og maling

Vi har fått nye rom på måne, et av rommene er malerommet. På malerommet står vannmaling , papir og redskap tilgjengelig. 3 åringene er blitt godt kjent med bruksmåtene på rommet. Det blir mange ulike maleri i løpet av uken. Hva kan vi gjøre med disse fine maleriene? Kan de taes med inn i prosessen […]

Kulebilde

Når Kometene gikk på Sol, var kulebildet en stor del av dem. Vi har nå valgt å ta det ned og frem igjen for å jobbe videre med det, men nå med materialet papir.