En død fugl som har blitt funnet i Ugletårnet skaper diskusjon rundt hva som kunne ha skjedd med fuglen.
«Kanskje den har prøvd å fly, men klarte ikke det?»
«Kanskje den har kranglet med en annen fugl?»
«Kanskje den har blitt skutt?»
«Jeg ser at det er en babyfugl, kanskje mammaen til fuglen har drept den?»
«Kanskje den var syk?»
Barna diskuterer og konkluderer med de at de vil finne en hvileplass til den døde fuglen fordi den trenger ro.
«Fuglen kan bli mer skadet hvis vi ikke finner en hvileplass til den»
De bestemmer seg for en plass i Ugleskogen. Mens vi leter etter en plass til å begrave fuglen, finner vi en annen død fugl som ligger inni skogen. Fuglene blir begravd sammen.
«Vi trenger blomster og en fjær!»
«Ja, og vi trenger en stein og vi må skrive noe på det»
Vi setter i gang med tekst og samler materialer til hvileplassen.
Vi snakker om hva skjer med fugler etter de er gravd ned.
«Deler forsvinner i jorda og så blir det til jord»
Hva vi møtes i nærmiljøet våres, kan gi muligheter til samtaler og undring.