Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Veien til en festdag

Forberedelser til Karneval. På vei mot en festdag er det mange oppgaver som gjennomføres. Vi maler, vi spiker, vi klipper, vi syr, vi limer, vi tegner og mye annet. Vi gleder oss.

Forberedelser til samenes nasjonaldag 6. februar

Grønt, gult, rødt og blått! Fargene i det samiske flagget brer seg utover store lerret av det fine gardinstoffet vi har fått av ei mor på stjerne. Rød symboliserer sola Blå symboliserer månen Grønt og gult symboliserer naturen og dyrene Fargene går igjen i de samiske koftene

Forberedelsene til samefolkets nasjonaldag

Hvilken inngang til nasjonaldagen kan passe til 3 åringen? I tradisjon tro skal vi i barnehagen markere dagen felles i uterommet 6. februar med flagg, pynt, joik, lavvo og bålmat med samisk oppskrift. Vi kommer frem til at vi ønsker å lage en velkomst i inngangspartiet. Å gjøre sammen setter hender og hjerne i sving. […]

Vi skal være kråke

Under fruktmåltidet i dag tar vi opp tråden rundt karnevalsfesten som venter oss. «Vi skal være kråker», innleder en av pedagogene. «Jaaa, vi skal fly» sier en av 3 åringene og reiser seg opp for så å strekke ut armene. Flere reiser seg opp med samme bevegelse, så forsetter praten. «Vi må ha farga på […]

En kråke som skal på fest

…er vår oppgave fra Ugletårnet. Kråka skal pryde uteområdet til karnevalsfesten.

Vi skal inn og dans

I rommet er det dekket med svart gjennomsiktig tyll, lys fra projektor og instrumental musikk som støtte til bevegelsen.En liten flokk er invitert inn denne morgenstunden, så er vi igang. Et langt tyllstykke blir løftet opp og lagt over armene. Tyllet blir som en forlengelse av armen som strekker seg og forvandler henne til ei […]

Blåbær på karnevalsfest

Som et ledd i vår prosess i arbeidet med blåbær og karneval har alle vi på Måne hatt et møte. Vi måtte samle oss og dele tanker rundt hva vi tenker at et karneval er, og hvordan skal blåbæra se ut når den er på karneval? Dette blir det tredje karnevalet månebarna deltar på. Som […]

Gjennom kråka lærer vi oss å leve sammen

Kråka har blitt vår følgesvenn dag etter dag, måned etter måned. Kråka er blitt en del av oss, den er med oss i situasjoner, lek og samtaler. Det er fint å forstå og begripe gjennom kråka. Det er akkurat som om vi blir bedre kjent med oss selv og omgivelsene gjennom den. «Æ tru ikke […]

God helg!

Vi fascineres over at flokken vår ikke velger den enkleste motstands vei 🙌🏼 💪🏻 naturen utfordrer balanse, styrke, utholdenhet, koordinasjon og konsentrasjon. Den aldershomoegne gruppen med 3 åringer finner sin egen læringsarena med spenning og fellesskap på utflukt.

Skyggebyen

Idag ble vi invitert til å komme å se på Vikhammeråsen barneskole sin utstilling av Skyggebyen!

Vinduet mot verden

Skolestarterne fikk oppgave om å skape «vinduet mot verden»! En informasjons plakat som synliggjør hvilke prosess vi er i.

Veien til en festdag!

Veien til en festdag er lang. Men vi gleder oss til å komme frem! Vi skal på Karneval den 27 februar. En festdag for hele barnehagen. En dag hvor vi møtes, leker sammen, spiser sammen og gjør sammen. En dag vi samles for å ferie prosessene våre. Skolestarterne har en erfaring med karneval. De har […]