Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Måltidet på Fjærskya

En måned har gått med måltid i barnehagen. Små bord og stoler, andre kopper og kar, nye smekker, annet selskap, ventetid, ja et måltid i barnehagen er annerledes en hjemme. Både det vi spiser og hvor vi sitter varierer i barnehagen. De fleste måltider spiser vi på avdelinga, noen ganger spiser vi ute og vi […]

Over oss

Både i inne og uterommet opplever vi at blikket til ettåringen søker opp. Barna ser små detaljer, noe som vi blir nysgjerrig på. Lyset, løven på hylla, brannalarmen, taket, flyet, treet i bevegelse, fugler. Fly, helikopter, fugler, sommerfugler, sol og måne er kanskje ting i luftrommet som ofte blir benevnt både hos familiene og i […]

Vi sonderer sammen

Et nytt miljø kan skape en enorm magi. Som regel tiltrekker den oss vår oppmerksomhet. Om den klarer å ha nok kraft til å holde oss i gang vet vi ikke. Det får vi svar på igjennom refleksjon, observasjon og å være lyttende. Det vi vet er at hvis vi har lyktes med en god […]

Haugskya: Hvordan kan vi oppdage skyene og eie det nye navnet vårt?

På Haugskya jobber vi med å oppdage og bli kjent med skyene. Vi har eksperimentert med ulike materialer og verktøy som kan gi assosiasjoner til skyer, som tyll, bomull, maling med himmelens farger, vann med skum og skyer i bevegelse på vegger og tak ved hjelp av prosjektor. Vi snakker og synger om skyer, og […]

Vi skaper forbindelser.

«Se skyer!», sier ei jente rundt fruktmåltidet og peker opp. Dag etter dag har vi tatt frem prosjektor for å lyse opp bildet av skyer på veggen. Dag etter dag har vi dekket bordet til et verksted. Et verksted med materialer som minner oss om skyer. Dag etter dag har vi dekket på, invitert inn […]

Å se skyan gjennom barnas blikk.

Vi har skapt et miljø men nå, hvordan er vi delaktige i det som skjer? Har vi inspirert dem til utforskning? Hvorfor ser vi det vi ser? Hvordan lytter vi? Vi senker farta og vi bremser. Puster ut. Vi tar oss tid til å utforske, til å lytte,… Vi har plantet et frø, vi venter […]

Skyer

Vi lager oss et verksted for skyer, fordi vi tenker bedre når vi også får jobbe med hendene våre. Hendene former, pusser, maler, kjenner etter og drysser. Vi oppdager figurer som skyene ligner på, og skaper forbindelser mellom det vi vet fra før og det nye, som i år er skyene. «En slangesky!» «Den ligner […]

Hvordan kan en sky være?

Vi maler blått på store ark. Bestillingen er skyer. Vi samles i felles aktivitet med oppgaven, uten å vite om dette blir en del av prosessarbeidet etterhvert, eller om det kun er en aktivitet. «Vi må ha hvit også. Himmelen e blå men skyan e jo hvit». Vi drysser på salt. Gir det en effekt? […]

Vi lager en møteplass

Etter sovetid dekker vi for 1 åringen på et lite område. Små stokker og stubber rammer inn området. Vann i baljer, is, rogneblader, kyr, steiner, oppvaskbørster og små fat. På veggen henger andre redskaper i høyde slik at barna kan hente selv hvis de trenger. Området samler oss som gruppe og vi får en felles […]

Vi ønsker velkommen inn

Badet har fått innslag av noen skyer, pianomusikk, ull og grønnsåpevann denne morgenen. Barna nærmer seg forsiktig…. En møteplass for utforskning. Å møtes igjennom et materiale gjør at vi blir kjent med hverandre på flere og nye måter.

Redningsaksjon på fotballbanen

«Kom å se!» «Kom å se ka som ligg på fotballbanen!» «Den er død.» Sommerfuglen vippes varsomt frem og tilbake, men den rører seg ikke. «Vi kan se på den, men ikke ta på den» sier pedagogen. Barna legger seg ned og følger nøye med. Da rører den såvidt på et bein. Barna har mange […]