Innblikk – levende spor fra barnehagen vår

Her får du et levende glimt inn i hverdagen vår – spor fra barns og voksnes arbeidsfellesskap, fra vevd prosess og lekende eksperiment, fra ideer som vokser i fellesskap. Her kan du følge små prosjekter som begynner med en idé – kanskje en markedsbod, en bie, en spaltekledning – og som utvikles gjennom barns nysgjerrighet og voksnes støttende tilstedeværelse.

Det du ser her, er resultatet av at rom, materialer og relasjoner fungerer sammen som medspillere i læring og fellesskap. Fokus ligger alltid på det levende, det uferdige, det i bevegelse. Dette er ikke ferdige oppsummeringer, men små inviterende spor: en kontrast i tekstur, et barnehåndverk, en lyd eller en idé som har fått vokse videre.

Innholdet merkes med avdeling, prosjekt eller år, som #kafeen, #materialutforsking, #laget og #strå – slik at du kan følge arbeidet vårt med konkrete prosesser, barns medvirkning og voksende fellesskap. Her kan du oppleve barnehagen i bevegelse gjennom bilder, fortellinger og reflekterte øyeblikk.

Velkommen til hverdagen vår!

Prosessen mot karneval: kostymer

Ved inngangen til barnehagen står en invitasjon med lilla og blå farger, trær, glitter, og en skrift, skrevet av 5-åringene. «Karneval 2. mars» Det er fest i barnehagen vår den 2.mars. Karneval fest! «Er det noen som husker når vi hadde karnevaldagen på sol?» spør pedagogen under fruktmåltidet. «Ja, æ husker», sier et barn. Etter […]

Prosess arbeid: Furutreet, Røtter eller Greiner?

Trestammen har fått lag på lag med leire etter mange stunder med arbeid på naturrommet. «Hva blir neste steg i vår arbeid med furutreet?» «Vi må jo ha røtter» sa ei jenta. Over stammen henger en grein av furutreet som vi tidligere har saget ned. Vi flytter stammen på øya i garderoben. Der henger vi […]

Motstand og motvind

Vind, snø som kommer mot oss, vekslinger mellom dyp snø og glatt is, bratte bakker og høye snøskavler. Vi tidvis myser, klatrer på alle fire eller ruller og rutsjer nedover bakker. Vi møter et veiskille -skal vi velge traktorveien rundt eller skal vi gå rett opp den bratte bakken gjennom skogen? Har vi krefter og […]

God vinterhelg

Vi ønsker alle ei riktig god helg!

En alvorlig hendelse!

Å nei! Det har skjedd igjen! «Min mamma jobber med folk, så hun bruker ikke å hjelpe reinsdyr. Da vet jeg ikke helt hvordan vi ska gjøre det.» «Min mamma jobber med dyr, men de har ikke noen reinsdyr der.» «Vi må passe på at hun ikke fryser!» «Hun kan ikke ligge ute, hun er […]

Trehytta endrer uttrykk i løpet av dagen

Dagen i Ugletårnet starter med at et barn og en pedagog «inviterer» de barna som kommer etterhvert, til lek i trehytta. Det dekkes på med kjeler, drivved og kopper. De som kommer trekker raskt mot hytta og den utvikles med en sofa og kongler på pinner blir til pølser som grilles på «bålet», lagd av […]

Hva spiser jeg?

Det er frokost på barnehagen, rundt bordet er det også forberedelser til neste måltid. En appelsin er delt i to, mange nysgjerrige blikk søker den. En hånd som klemmer hardt, juicen drypper fra appelsinen ned i muggen. Små glass fylles med en liten smaksprøve. Men vi må vente… Måltidet på Månegruppa har mange nyanser. Fellesskap, […]

«Et tre for å gå inn i, med en glitterblad-dør»

Vi fortsetter med treet i innemiljøet på Rakettrommet. Vi tilrettelegger for et verksted med muligheter for å lage greiner til treet.

Samenes nasjonaldag

På barnehagen har vi en lavvo som oftest brukes til utflukter. I dag tenker vi den kan passe å sette opp inne på barnehageområdet ettersom det er samenes nasjonaldag. Dette blir en inngang til samtale og noe som pirrer nysgjerrigheten til barna. I Rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og […]

Feiring av samenes nasjonaldag i Ugletårnet

I Ugletårnet markerer vi samenes nasjonaldag for å bli kjent med den samiske kulturen. I Rammenplanen står: Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett samt bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre og for mennesker med ulik kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet» (Rammeplanen […]

En kunstutstilling!

Vi har skapt trær i ulike materialer og nå har vi tatt dem med inn på rakettrommet. Vi har og utstilt dem i barnehøyde. Barna går med rolige skritt gjennom rommet, de peker, studerer, ser på nytt fra nye vinkler, diskuterer og opplever. Det er en helt egen stemning i rommet, litt som den fokuserte […]

Samefolkets dag

Mandag 6. februar er samefolkets dag. I barnehagen kommer vi til å flagge, lage til lavvo, ta frem rekvisitter som vi forbinder med samefolket. Hva er en same? Et spørsmål vi stilte i dag. Kometgruppa tar med seg spørsmålet hjem til familiene i helga. På Mandag skal vi dele med hverandre, sammen finner vi måter […]