Andre året på rad, uten 17. mai feiring i landet vårt🇳🇴 For å introdusere nasjonaldagen vår for ett -og toåringene har vi sett på video med korpsmusikk, barn som går i tog og sunget 17. mai sanger. Vi har også fokusert på fargene rødt, hvitt og blått i iscenesettelse, og med malingen og blomsterdekor av lerret. På denne måten ønsker vi at barna skal få et innblikk av denne tradisjonen.
Hipp hipp hurra for Norge 🇳🇴
God 17. mai
Ta den ring…
«Ta den ring og la den vandre, fra den ene til den andre. Ringen er skjult, den synes ei. Nettopp nå er ringen hos deg….»
Rammeplanen, 2017, sier at personalet skal gi barna anledning til å bli kjent med et mangfold av tradisjoner og kunst- og kulturuttrykk fra fortid og samtid.
Vi ser at å ta frem de gamle ringlekene, etter vår mening kulturskatter som ikke må glemmes, skjer det noe i barnegruppa. Vi ser en inkludering og et fellesskap der barna følger reglene i leken og veileder hverandre hvis noen synes det er vanskelig. Leken settes igang av en pedagog, men når hun trekker seg tilbake, går barna inn i forhandlinger og refleksjoner for at leken skal fortsette.
Vi utforsker nye veier
Vi går ofte på turer i nærområdet. Noen ganger korte turer, andre ganger lengre. I dag gikk vi til en ny turplass for Solgruppa. Vi hadde på forhånd snakket om at vi skulle gå til Kulturbeithaugen. Noen fortalte at de hadde vært der før, andre ikke.
Ved trafikkerte veier holder vi i vårt kjente og trygge tur-tau, hvor vi på utrafikerte områder går uten. Vi tenker at det er en progresjon i å gå på tur.
7. mai
Minner om studiedag 14. mai, barnehagen er da stengt.