Kategorier
Komet

Fra fantasi til virkelighet

Fenomenet regnbuen opp ned, gav oss absolutt et øyeblikk til å minnes, men det åpnet også opp døren for så mye mer. Vi pedagoger så nemlig muligheten i barnas myldrende energi og fascinasjon for dette mystiske fenomenet. Her var det muligheter for å vasse oss i både fantasi og kreativitet.

«Regnbuemaskinen trenger en luftballong, fordi da kan man besøke hverandre, grendeskolen og skolen min» L4j

«Jeg skal gå på Vikhammerskolen, så da kan vi reise sammen opp i lufta», S5j

«Den må ha motor og spaker til å styre med» E4g

Når vi nevner ord som fantasi og virkelighet kan vi bevege oss inn på Vygoskij sin fjerde lov om fantasien sin viktige rolle.

Den fjerde loven ser sammenheng mellom disse og kaller den den krystalliserte fantasien. Den krystalliserte fantasien materialiseres i form av gjenstander og begynner å eksistere i virkelighet som oppfinnelser eller kunst eller andre former for ytringer eller eller skapelser. Når de er skapt, starter de å påvirke andre ting. Slik kan virkeligheten endres gjennom menneskets kombinatoriske fantasi. Vygotskij kaller dette den kreative aktivitetens sirkel (Vygotskij, 1995, s.25-26).

Regnbuemaskinen fortsetter å utvikle seg og blir stadig beriket med nye ideer om hvordan vi blant annet kan komme oss opp i lufta.

Et fundament har blitt laget i forkant av pedagogen, hvor skissene er til grunnlag for dette. Nå er det tilrettelagt for at vi skal jobbe sammen rundt luftballongen.

Kategorier
Stjerne

Pynt til karneval

Et arbeidsbord med silkepapir, A4 ark, vannmaling og fettstifter står frem i rommet. Vi maler, tegner, bretter og henger opp, ser og prater om. Dag etter dag med fine arbeidsøkter gir pynt til karnevalsfesten. Det har vært viktig for oss å skape pynt der 2 åringen er delaktig med sin tanke og uttrykk.

Penselen føres også opp mot hake og kinn. Å se i speilet at en ser annerledes ut, kan også være en forberedelse til karnevalsfesten.

Kategorier
Komet

Regnbue spor

En arbeidsøkt er straks ferdig og vi sitter å planlegger vårt neste trekk.

I dag skal vi ut for å lette etter regnbuen. Først inviterer pedagogene til dialog;

Hvor skal vi finne regnbuen?, spør pedagogen.

«Vi må gå opp til åsen, helt opp til åsen».

Hvilket spor ser vi etter?

«Blått, rødt og alle fargene i regnbuen. Vi ser etter runde spor»

«Regnbuen har ikke rosa farge».

«Hvis det ligner på en regnbue er det et regnbuespor».

Hvor skal vi se når vi leter etter regnbuen?

«Vi må se foran, på bakken og opp på himmelen».

Vi tar turen mot åsen.
Første spor er en blå dør.
Grønn, gul, og rød.
Vi går på en bue
Oransje

I mens vi går sammen på stien, sier et av barna at vi ikke har funnet lilla fargen, men hun legger til at vi har alle fargene på klærne våre.

Vi står på en bue
Fargene vi har samlet på tur kombineres sammen.
Kategorier
Stjerne

Perlene fanger oss

Perler i alle regnbuens farger fanger 2 åringenes interesse. Den store arbeidesflaten males med en blanding av rosa pastell og lim før vi drysser perler over. En rislelyd skapes. Lyden fargene og mengden gjør oss glad. Neste dag kjenner vi på med hendene våre. Noen setter seg på perlene mens andre går på med barbeinte føtter. Nye lag med perler og lim kommer på, før det blir «lagret» for tørketid. Bildet skal pynte opp inngangspartiet i tiden fremover.

Kategorier
Komet Måne

Tomatsuppe på bål