Kategorier
Stjerne

En oppdagelse

Vi går til skogen for å se om vi treffer kråka som vi møtte på tur tidligere. På vei til skogen går praten om kråka. Om kråka som bæsja i gapahuken og kråka vi så på benken i barnehagen.

Et lite stykke inn i skogen ser vi ei kråke som ligger på bakken. Den ligger helt stille, hun rører seg ikke.

Dette blir en vending som gir oss en ny erfaring og nye tanker og spørsmål.

«Kråka ødelagt»

«Hun har slådd sæ»

«Stakkars kråka»

Vi betrakter den på avstand.

Vi observerer nebbet hennes. Ulikhetene i fjærene. Grå og svart med hint av blåtoner. De lyse grå fjærene ser myke ut, de svarte lange fjærene ser ut som de er stivere og litt harde.

Det dukker opp mange tanker og spørsmål mens vi sitter i skogen og studerer den døde kråka. Hvordan møte dette? Hva skal vi si? Skal vi begrave den? Skal vi ta den med til barnehagen for å se nærmere på den? Vi velger å la ligge og tar med oss spørsmålene til gruppemøtet.

Kategorier
Måne

Barnas eget verksted

Når vi omgir oss med blomster, strå, blader, pinner og kongler, er det naturen som inviterer til utforskning og lek. Barna griper mulighetene og det naturen byr på.

Når barn utforsker et materiale, møter de det med et åpent sinn. Med det oppdager de hele tiden noe nytt, nye egenskaper, nye farger, ny konsistens, nye former… Det er derfor så utrolig viktig at pedagogene er tett på, viser interesse og engasjement, trekker seg tilbake, observerer, noterer og lytter.

Når pedagogene blir invitert inn til barnas verksted.
Kategorier
Komet

Kulturen vår

Vi setter oss rundt i ring. De store tre klossene blir satt rundt i en ring av tre av guttene på gruppa idag, de inviterer til et mellommåltid.

I dag fikk vi en sommergave fra foreldrene på gruppa som skal være til barnehagen. Pakken blir lagt ved siden av fatet som står i midten av sirkelen.

Et av barna streker seg mot pakken.

Det dukker straks opp noen forslag vi må lytte til.

«Kanskje L.S.(barn) kan åpne pakke siden hun tok den med til barnehage ?», foreslår I.J.(barn).

Enda et forslag kommer opp;

«Hva om hvis vi har gavepakke stopp?» foreslår S(barn).

«Hvordan gjør vi det?», spør pedagogen.

«Vi slår på musikken og sender pakken rundt, når musikken stopper åpner den som har pakken», sier S.

«Hva synes dere om denne forslaget?», spør pedagogen.

«Ja!», sier barna samstemt.

Denne historien handler ikke om gaven.

Det handler om et demokratisk valg. Forslag om å handle utifra ulike strategier, strategier som gir gruppa og fellesskapet mulighet til å være med å ta et valg og i dette tilfellet få være deltagende i «pakkeleken».

Det oppleves en raushet til hverandre. En demokratisk ånd som er innarbeid i vår kultur. Pedagogen rolle kommer også frem i denne fortellingen. Måten man åpner opp for forslagene og støtter barnas tanker, ideer.

Takk for gaven!

Kategorier
Komet Ugletårnet

Erfaringsdeling og omvisning fra gamle til nye Uglebarn

Hånd i hånd ferdes vi mot det nye.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Naturrommet

Naturrommet lades til nye prosesser inn imot Høstmartnan.

Her skal neste års Måne og Komet utforske blåbæra og strået.

Dokumentasjonstavla