Vi har telt ned de siste dagene. Vi ser forventningene som brer seg i gruppa.
På selve martnasdagen opplever vi en spesiell stemning, en annerledes dag. Vi kjenner på spenning, kribling, urolige kropper, usikkerhet, glede, ja det er mange følelser som melder seg. Det er fint å få kjenne på. Fint å være med på å stelle i stand til ettermiddagens fest. Plukke frem det vi har holdt på med og jobbet så mye med gjennom hele høsten.🍁
Barn, foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, naboer, gamle kjente, kolleger fra andre barnehager, renholdere, ansatte fra dronning Maud, barnehagemyndighet fra Malvik kommune og ordfører i Malvik kommune.
Det er fint å kunne samles til fest, som en høstmartna er, og det er fint å dele fra vår hverdag. For oss har det vært viktig å bruke vår læringsarena til å skape en møteplass for flere enn oss selv denne dagen.
Tusen takk til alle som har bidratt på flere måter 🫶
Dag etter dag har barna tatt frem ark, gråblyanter og fargeblyanter. Saks og Lim og også vært med i kreasjonene. Barna har tegnet, skapt, fantasert, laget fortellinger og historier.
Tegning betyr mye for oss. Og for noen, mer enn andre. Alle kan tegne. Alle kan føre en strek. Alle har en tanke. Vi tar frem spaden for å grave opp enda et lag. Lag etter lag har vi fordypet oss i prosessen vår med Løvetann.
Sammen har vi vært på en oppdagelsesferd inn i strekens verden for å oppdage noe nytt, se og forstå ting på en annen måte.
Vi tatt oss tid til å rette blikket vårt mot Løvetannen og dens detaljer. En blomst som har i sin levetid går igjennom en utrolig foranderlig utrykk. Vi må bare ta oss tid til å stoppe opp og ta oss den tiden det tar å fange opp alle de bite små detaljene som gjemmer seg.
Nettverksmøte på Øya barnehager fikk oss inn på nye tanker og til å få enda mer tygde på kunnskapen rundt tegning. Og tegningens betydning for oss.
Oppgaven barna fikk var:
Dere kan selv velge hvilket utsnitt av Løvetannen dere vil tegne.
Det kan være blomsten, stilken, frøene, bladet eller hele løvetannblomsten.
Dere skal tegne med gråblyant på et hvit ark.
Dere kan bruke ulike verktøy for å se detaljene.
Hva ser du? Hva ligner det på?, fikk barna spørsmål om under arbeidsøkta.