Måne

Grøt

På tirsdagene har vi havregrøt med tilbehør som kanel, kokos, rosiner og varierende frukt i hele barnehagen. Når vi dekker på tenker vi på at vi skal ta på selv, vi skal og sende til hverandre. Selvstendighet, medvirkning og deltakelse i fellesskapet er vårt helhetlige fokus i barnehagelivet, noe som også gjenspeiles i måltidet.

Å smake nye smaker er en del av å vokse opp. Det kan ta tid å lære ser nye smaker. Da grøtmåltidet ble introdusert og barna gikk på Sol opplevde vi at de trengte tid for å erfare og kjenne de nye smakene. Det var uvant å forsyne seg med tilbehør selv og å sende til hverandre osv.

Vi ser at barna blir inspirert av hverandre til å smake nye smaker. Kanskje er det også annerledes å spise grøt i dagens samfunn enn det var før. Vi vet at sukker med fordel kan erstattes annet søtningsmiddel som for eksempel rosiner, kokos og frukt som passer som tilbehør.