Måne

Påske

Rundt arbeidsbordet i dag er det dekket på med naturmaterialene leire og fjær. Påskehøytiden nærmer seg, og vi har funnet frem kyllinger, haner og høner som inspirasjon. Fjærkre er kanskje en tradisjon vi forbinder med påsken i vår kultur. Noen blir inspirert av figurene mens andre finner mening med formingen av det tredimensjonale materialet. Det er en stund siden vi har jobbet med leire. Vi trenger tid for å erfare leira sine egenskaper igjen. Vi kjenner på teknikken med å stikke fjær inn i leira, sette på ben og nebb. Aktiviteter kan være å studere de ulike fjærene eller lage noe.

Vi reflekterer over hva barnehagen skal tilby i forkant av påskehøytiden. Vi tar frem påskeharer, kyllinger og egg i lekemiljøet. Vi tenker at det er gjennom leken og aktiviteter at barna erfarer, blir nysgjerrig på de nye materialene inn mot påske.

Mens noen lager en kylling av leire har andre lagd en indianer. I morgen kan det bli noe annet…