Måne

Prosess mot karneval

Det skal være karneval på barnehagen 10. mars. Når vi spør barna på Månegruppa hva karneval er, så opplever vi at de ikke har noen referanser til begrepet karneval. Pandemien har gjort at barna ikke har noen erfaring med barnehagens prosessorienterte karnevaltradisjon.

Gjennom observasjoner ser vi at fest er noe de ofte leker. Hvordan er det på fest eller selskap? Spørsmålet skaper en del av praten rundt fruktmåltidet en dag. «Vi kan pynte med tegninger, rosa flagg og kakestrøssel».
Fest er et begrep barna kan dele erfaringer fra.

Hvordan kan vi tilrettelegge for å forberede slik at barnas tanker kommer frem?

Er karnevalsfest mer forklarlig enn bare karneval?

Tegninger er et uttrykk som flere og flere i gruppen viser interesse av. Tilretteleggingen av papir og nye tegneredskap har inspirert.

Mange mennesker er blitt tegnet i rundt arbeidsbordet denne uken. Kan tegningene være vår start på karnevalsprosessen?

Vi tar frem et stort kreppapir som blir en base der alle kan bidra med sine tegninger og tanker. En jente finner litt lilla kreppapir. «Skal vi bruke det lilla papiret som et rom til en fest?». Dette blir møtt med engasjement og iver.

Kanskje blir dette vår inngang for treåringen til å forstå tradisjonen karneval?