Kategorier
Måne

Pulverheksa og julenissen

Når det er adventsstund på Månegruppa møtes vi på tømmerstokkene på rakettrommet. Pulverheksas sang innleder stunden sunget av May Britt Andersen. Diktet Advent av Inger Hagerup er også et fast innslag.

Advent

av: Inger Hagerup

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede.

Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede.

Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede

De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede

Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede

Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede

De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede

Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og glede

Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned

For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred på denne lille jord, hvor menneskene bor

Et kapittel av pulverheksa leses hver dag. Gårsdagensdagens kapittel førte oss til samtalen rundt Nissen. Småtrollene var redd for nissen. Flere av 3 åringene delte sine erfaringer rundt nissen «jeg er også redd nissen», «jeg blir beskjeden», «jeg er ikke redd nissen».

Andre tradisjonelle eventyr kan også bli tatt frem i adventstiden. I går ble vi kjent med pepperkakegutten.

Kategorier
Stjerne

Pepperkaker

Før vi bestemmer oss for å bake pepperkaker med ettåringene i barnehagen stiller vi oss noen spørsmål. Hvorfor vil vi bake pepperkaker? Hvordan legger vi til rette for baking på ettåringens premisser?

I adventstiden ønsker vi å ha fokus på ro, felles erfaringer og sanseopplevelser. Å ta frem pepperkakedeigen gir en felles erfaring med en av de sterke norske førjulstradisjonene. Det er ikke meningen at barna skal lage ferdige pepperkaker. Vi ønsker å gi ettåringen en positiv erfaring med å sitte sammen rundt bordet med pepperkakedeigen. Kjenne den deilige lukten av krydder, smake på, kjenne på, rulle, klappe, se på hverandre, dele opplevelsen.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Adventsstund på Komet

I år har vi valgt å gå tilbake i tid i adventssamlinga gjennom å se på «Jul i skomakergata». Dette er et bevisst valg med tanke på å finne ro, samt samtale rundt barns rettigheter som vises i «Jon Blund». Vi bruker tiden etter filmen til å samtale rundt dagens rettighet.

«Alle barna har rett til særlig beskyttelse og til å få utvikle sine evner på en sunn og naturlig måte».

Hva er vi flinke til?

– Å være til tannlegen

– Å gå på ski

– Kose med hunden

– Se på tv – stille

– Ta med alle i leken

– Flink til å hjelpe

– Flink til å gå på skøyter

– Lage mat

– Rydde opp

Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap (Rammeplan s.9).

Kategorier
Måne

Vinterens lekematerial

I dag lager vi lekematerialer til morgendagen. Vi fyller vann i papp-beger og i melkekartonger. Papir vi har laget selv av makuleringspapir og dopapir, blir til pynt i beger og kartonger. Kuldeperioden gir oss nye tanker og materialer.

Kategorier
Måne

Vinter

Det er vinter, -10 viser gradestokken. Etter frokosten er det aktivitet i akebakken. Vi erfarer at leken i vinterlandskapet er annerledes enn andre årstider. Fruktmåltidet inntar vi i garderoben, vi får også varmet oss denne stunden.

En tur på Leistad-jordene gir både utfordringer og gleder. Vi møter en traktor, dyp snø, frosne vannpytter, og noen blir fascinert av isen. Noen kjenner på det kalde i ansiktet. Andre kjenner at de blir slitne av å gå på gresset over jordet. Noen ser den fine himmelen.

«Jeg er kald på fingrene », sier ett av barna. «jeg er ikke kald» sier en annen.

Barna opplever hvilke klær som funker til ulike typer vær. Om sommeren er vi varm, på vinteren kanskje kald. Det er en erfaring og det å kjenne på sånt er fint og nødvendig. Å kjenne at det er kaldt, varmt, vått eller glatt.

Bevegelse er nøkkelen om vinteren og sammen og i samtaler finner vi måter å møte vinteren på. Vi ser stjernene, månen, det knaker i snøen. Sammen oppdager vi at vinteren er fin.