
God 17. mai

«Ta den ring og la den vandre, fra den ene til den andre. Ringen er skjult, den synes ei. Nettopp nå er ringen hos deg….»
Rammeplanen, 2017, sier at personalet skal gi barna anledning til å bli kjent med et mangfold av tradisjoner og kunst- og kulturuttrykk fra fortid og samtid.
Vi ser at å ta frem de gamle ringlekene, etter vår mening kulturskatter som ikke må glemmes, skjer det noe i barnegruppa. Vi ser en inkludering og et fellesskap der barna følger reglene i leken og veileder hverandre hvis noen synes det er vanskelig. Leken settes igang av en pedagog, men når hun trekker seg tilbake, går barna inn i forhandlinger og refleksjoner for at leken skal fortsette.
Vi går ofte på turer i nærområdet. Noen ganger korte turer, andre ganger lengre. I dag gikk vi til en ny turplass for Solgruppa. Vi hadde på forhånd snakket om at vi skulle gå til Kulturbeithaugen. Noen fortalte at de hadde vært der før, andre ikke.
Ved trafikkerte veier holder vi i vårt kjente og trygge tur-tau, hvor vi på utrafikerte områder går uten. Vi tenker at det er en progresjon i å gå på tur.
Minner om studiedag 14. mai, barnehagen er da stengt.
«Det er Norge i rødt, hvitt og blått»
I Paden blir brukt til å søke opp sanger vi forbinder med 17.mai.
Materialer i rødt, hvitt og blått er samlet i en kasse med små rom.
Vi hører på 17.maisangene og arrangerer materialene i flaggets farger på hvite keramikkfliser før barna spør etter kamera. De vil ta bilder av arbeidene sine før de starter på nytt med nye arrangementer.
Vi skriver ut bildene, laminerer og skal henge opp til 17.mai.
«Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk».
Rammeplan for barnehagen