Kategorier
Stjerne

Samklang

Et fast grep holder en rød lenke med plastsirkler i hendene. Hendene beveger seg rytmisk, blikket er fast rettet mot lenken, så kommer det en egenartet raslelyd. Etter noen sekunder stopper bevegelsen, hånden med lenken løftes rolig opp mot øret.

Pedagogenes refleksjon; Vi observerer barnet som vi opplever som er dypt konsentrert i sin utforskning. Hun ser og oppfatter lyden som lages når hun rasler i lenken. Hun løfter hånden med lenken opp mot øret for å lytte enda nærmere til lyden. Hun opplever at det kommer ingen lyd. Hun bruker flere sanser for å prøve å forstå lyden, forstå hvordan den oppstår.

Munnen møter et rør av plast. Stemmen lager lyd inn i røret; hooo. Flere par øyne kikker opp fra det de holder på med, de vender seg mot lyden. På fatet ligger det mange rør. Flere blir løftet opp og puttet inn i nye munner ; hooo, hooo, hooo….

Pedagogenes refleksjon ; vi observerer at barna erfarer sin egen stemme på nytt, gjennom røret får stemmen en annen klang, møte gir humor og nye oppdagelser.

En gruppe med barn som er født samme år, et rom tilrettelagt for å møtes gjennom lyd.

Felles erfaringer som samler oss, vi oppdager hverandre. Vi deler og hermer ideer, inspirerer hverandre.

En indremotivert motor i barnet som søker kunnskap, erfaringer og forståelse.

I vårt læringssyn er barnet motoren i sin egen læring. Pedagoger tilrettelegger for hundrespråklige uttrykk som driver oss fremover. Vi ser på barnet som rikt og kompetent, der alle bringer inn noe i fellesskapet. Vår ulikhet er en styrke for oss, med barnas ulike uttrykk.

LÆRINGSSYN

Barnehagen skal skape en kultur der lek og utforskning blir sentrale veier til læring.
Barn lærer hele tiden, vi stykker ikke opp prosessene, og all læring verdsettes like høyt.

Grunnmuren er gode relasjoner i gjensidighet med menneskene, det fysiske miljøet og materialet som vi omgir oss med. Vi mener at læring og kunnskap bygges opp gjennom barnas deltagelse i lek, aktiviteter og relasjoner. Læring skjer gjennom prosesser der pedagogene legger til rette for og støtter barnas utforskning, undring og nysgjerrighet. Barn bidrar i egen og andres læring gjennom tidligere erfaringer. De støtter og utfordrer hverandre til neste steg i sine og andres læringsprosesser. Ved å tilrettelegge for mangfold og felleskap, ønsker vi å gi barna mulighet til å bruke sine egne uttrykksmåter og strategier.

Kategorier
Planetringen Barnehage Stjerne

Et riff

Et tromme «riff» høres i rommet, lyden sier velkommen. Det er akkurat som dette er en invitasjon.

«Et riff er et musikalsk mønster som gjentas. Det kan være en melodi, en akkordrekke, eller et musikalsk refreng. Store norske leksikon

Vi observerer ofte at et barn starter å slå på tromma. Invitasjonen tas imot og flere venner blir med i riffet med sin tolkning. Blikkene møtes og store smil og glede kommer til uttrykk i fellesskapet. Dette er øyeblikk i hverdagen som oppstår i iscenesettelsene vi har skapt i rommet. Vi jakter/ fanger disse øyeblikkene for så å løfte dem.

I det siste har vi delt gruppa på formiddagen. Inne har vi tilrettelagt med prosjektor og storskjerm med dokumentasjoner fra barnas egne uttrykk. Foran skjermen har vi iscenesatt med materialer for å kunne uttrykke seg samtidig. Vi ønsker å gi barnas uttrykk og stemne en verdi i gruppen. Kombinasjon mellom å gjøre og det digitale blir som en samlingsstund der 1-åringen leder an.

Kategorier
Komet

Har du hatt en fin dag i barnehagen? Hva gjorde dere i dag?

Når barna blir hentet spør ofte foreldrene om hvordan dagen har vært?

«Har du hatt en fin dag i dag?» spurte en mamma.

«Ja» svarte jenta.

«Når dere kommer til barnehage i morgen, vil dere oppdage på hva vi har jobbet med i dag», sier pedagogen.

Jenta smiler og nikker. Et nikk som lover at mamma blir overrasket i morgen.

Mor og datter har bort mot bålplassen. «Wow» sier mamma nesten dagen. Blikkene løftes opp mot lampene.

Videre snakker hun og jenta om lampene.

Pedagogen er vitne til et øyeblikk mellom mor og barn og den viktige hverdagssamtalen.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Tusen takk for sydugnad

Endelig et etterlengtet mykt innslag til Rakettrommet.

Tusen takk for sydugnad💖

Kategorier
Komet

Prosessearbeid Gjenklanger: Lamper

Høsten er her og mørketiden treffer oss tidlig på morgenen. Mørket skaper en stemning ute som vi ønsker å utnytte.

I utemiljø har vi en bålplass med fargerike lyspærer på den ene siden. De skinner et svakt lys over benken som er kledd med skinnfeller.

Prosessene som foregår inne skal gi en gjenklang i utemiljø. Prosessen skal foregå både når vi er ute og inne. Det skal vises at vi jobber i prosess med Lys.

Vi bestemmer oss at vi vil lage lamper som gir oss et sterkere lys over bålplassen, samtidig skape en forandring i utemiljøet.

Pedagogene reflekterer rundt valget:

🟠Vi ønsker at det skal være estetisk.

🟠Hvordan få barnas utrykk på lampene?

🟠Hvilket material har vi? hvilket material kan vi bruke som gir oss lys, refleks, respons?

Når vi tar med lyset i inngangen ser vi at lyset skinner gjennom hullene vi har laget.

🟠Kommer vi til å få samme effekt rundt bålplassen?

«Det ser ut som blomster» sier ei jenta.