Det var en gang en humle

Under mikroskopet blir humla mye større, og vi kan se beina, de blanke vingene, den lange spisse sugerørsnabelen og at den har myk pels.

IMG_0623.jpeg

Så kobler barna på tegningen og fantasien sin…

IMG_0627.jpeg

Det var en gang en humle som skulle på badeferie, men den var så liten og redd for å komme under vann siden den ikke kunne svømme!

IMG_0628.jpeg

Ingen problem, da tar bare humla på seg styltene! Men… Enn om det er store bølger?

IMG_0629.jpeg

Da lager vi en badering til humla!
Men… hva om det er mye vind og baderingen blåser langt til havs?

IMG_0630.jpeg

Neida, heldigvis er det bare sol idag og ikke vind. Men hva om humla ble fryktelig sulten?

IMG_0631.jpeg

Det går bra – humla kan ta med seg mange blomster, for vet dere hva en humle kaller potteplanter? Nam nam, deilig matpakke!

IMG_0633.jpeg

Barnehagen har fått tilskudd fra kommunen til å gjøre humlevennlige tiltak i barnehagen. Vi tenker at det aller viktigste (og billigste) tiltaket er å snakke om og utvikle en relasjon til humla og andre insekter slik at vi kjenner empati og omsorg for humla.

IMG_0625.jpeg