Komet

Inngang til Prosessen vår mot Høstmartna

Det er mai måned og sola skinner sterkt over oss. Gule perler titter opp av baken langs grøfta. Omringet av et grønt slør.

Løvetann

Jeg har tenkt på det lenge. Jeg vil dele historien min med barna. Men når og hvordan vet jeg ikke ennå.

I dag pakker vi sekken vår med mat og drikke, og går ut av porten. Jeg og Henrik er nysgjerrige på om noen vil legge merke til det som har okkupert våres tanker og refleksjoner den siste tiden. Vil de legge merke til løvetanna?

Det første vi møter når vi åpner porten er løvetann. Hendene plukker ivrige i det vi går forbi døra.

Vi går over veien. Det plukkes enda mere. Løvetann etter løvetann dannes til en stor bukett.

Beina våres går videre. Vi tar oss en stopp for å drikke. Det bugnes i løvetannblomst og løvetannblader overalt rundt oss. Gruppens energi blir samlet. Nå! Nå kjennes det rett, nå vil jeg dele historien min. Om min farmor og løvetann.

«Når jeg ser på løvetannblader så tenker jeg på min farmor. Farmor sin jobb var nemlig å plukke løvetannblader for å selge dem på marked i Hellas. Hver søndag tok hun på seg forkleet sitt og en kurv og gikk på åkeren bak huset vårt. Der brukte hun en kniv og skjærte av løvetannblader. Løvetannblader er veldig sunne for oss og vi kan lage mange ting av dem. Både blader og blomster. Favoritt retten hennes var løvetann salat og pai med løvetann og spinat. Vi kan prøve å lage det en dag.», Zoi.

Vi så at barna betraktet historien. Vi tok med refleksjoner til gruppemøte for også jobbe med hensikten vår.

Hvorfor løvetann og hva gjør at denne historien rører oss?

🟢Løvetannen er i bevegelse og endrer sin form og farge.

🟢Et natur material som er lett tilgjengelig rundt oss i nærmiljøet. Utforsktbart material.

🟢Et material som barna kan jobbe med.

🟢En vekst med medisinske egenskaper.

🟢En delikatesse i andre land med sees som ugress i Norske kultur.

🟢Er det ikke rart hvordan vi mennesker verdsetter vekster rundt oss?

🟢Hvilke vekster sett vi pris på?

🟢Hvordan legger vi tilrette for å løfte opp verdiene hos løvetann?

Verdier blir skapt gjennom å gjøre og ved å se frem til noe. Ved å se frem til noe skaper man håp. Håp er å strekke seg mot noe for å se muligheter. Håp er en måte å tenke på, en følelse og en form for motivasjon. Når man har noe å se frem til, kjempe for, blir håpet enda viktigere.

I lag skal vi skape en hage av fryd!