Komet

Prosessarbeid Gjenklanger: Planlegging av en lys installasjon

Hva gjør det med barna som får mulighet til å være med å påvirke, endre og skape?

Vi samler oss rundt fruktfatet på fredag morgen. Vi tar frem dokumentasjonen med alle aktiviteter, erfaringer og øyeblikkene vi har hatt med lyset så langt.

Pedagogen stiller spørsmål til barna:
🟡Hva er lys?

🟡Hva er en installasjon.
Har noen av dere snakket med mamma eller pappa om hva en installasjon kan være?
Henrik sier: «husker dere når vi jobbet med furutreet vårt?»

Hvis vi nå sier at vi skal lage en lysinstallasjon sammen, hva tenker du? Spør pedagogen hver og en av barna.
Dere kan få tid til å tenke. Kanskje noen vil vise oss det eller fortelle noe dere har tenkt? Kanskje noen vil tegne det?

«Æ kan tegne en lysinstallasjon», hvisker jenta til Pedagogen.
«Æ og» sier tre til.

«Æ kan vise deg «, sier to av guttene.

På mandag samler vi oss igjen, denne gangen sitter vi foran dokumentasjonstavla.
Har dere lyst å fortelle litt om arbeidstegningene deres?

Jentene som har tegnet forteller ivrige om tankene rundt installasjonen. De virker å være enige om hvordan de ser for seg at den skal se ut. Resten av gruppen lytter.

«Vi må ha en isopor, denne må vi male i regnbuefarger.»
» Så kan vi lime på treskivene»
Hva med lyset? Spør pedagogen.
«Vi må ha lyset bak treskivene. Sola skinner på treskivene og de blinker lys» svarer et av barna.

På tirsdag ser pedagogene gjennom dokumentasjonen så langt.
Vi blir enige at vi vil sette arbeidstegningene ut i virkelighet.