Komet

Tampen Brenner

Dette er en praksisfortelling som kommer fra pedagogene på Komet gruppa. Dette er en påminnelse om at det finnes håp. En påminnelse om at vi kan utgjøre en forskjell både for oss og omverden. Ikke minst en påminnelse om viktigheten av verdier, respekt, raushet, barnesynet, verdisynet og læringsynet vår.

Det er advent på Planetringen barnehage. Komet gruppa sitter spent sammen. Stine og en 1 åring banker på døra. «Hei, vi har lyst å glede dere med litt frukt og en overraskelse». I hendene bærer de et stort fruktfat. På fruktfatet ligger det en liten blå eske med et rødt bånd rundt. Fatet blir satt i midten av oss. Den fanger alles oppmerksomhet.

Henrik og Zoi ser på hverandre og bestemmer seg ganske fort for at de ønsker at barna skal finne ut hvordan de skal ta imot denne gleden. Frukten og esken står og lager en spenning i rommet. Praten i rommet går fra rampenissen til at mamma har bursdag. Pedagogene sitter og lytter.

Plutselig griper en barnehånd om esken. Han rister litt på den. Pedagogene sier ingen ting. «Den lager ingen lyd», sier han og legger esken tilbake på fatet. Vi tar oss en fruktbit. Energien samles i rommet.

En annen barnehånd griper tak i esken på nytt. Flere øyne er rettet mot jenta. Hun løsner den røde tråden, tar opp lokket og henter opp en lapp. Hun strekker hånden opp i været. Hun tar et blikk til på lappen. Hun sender den videre til den nærmeste pedagogen. Henrik leser opp overskriften «TAMPEN BRENNER» står det.

Jenta spretter opp og sier til gruppen» Æ har lekt denne leken før til ho bestemor», sier hun. «Fortell mere om det!», sier Henrik. Hun fortsetter «Æ husker at……». Vi blir lyttende til hennes formidling. Gutten som sitter tvers over lytter og samtidig er han tenkende i blikket. Han smetter inn med sin fortelling når tiden er inne. Han sier «Æ husker også…….» og fortsetter sin historie om en skatt i et hule. En historie han har med sin bestefar.

Pedagogen leser videre på lappen. «Skatten er gjemt i rommet. Er den gjemt fugl eller fisk eller midt imellom? Tampen brenner når dere nærmer dere…. Bli enig om to venner som skal lete etter skatten. En må vite hvor skatten er og si tampen brenner eller ikke».

Pedagogen repeterer en setning, «Bli enige om to venner som skal lete etter skatten.». «Hvordan skal vi gjøre det? «Alle blir med sier ei jente. Vi tar oss en fruktbit til å tenker litt til. Nå kommer det flere forslag, «Vi kan bytte på det», «Vi kan gå to og to». «Vi må finne en venn som vi skal gå sammen med».

«Vi hopper tilbake til lappen, og tar praten videre om det er noen som vet hvor skatten ligger, slik at vi kan bli fortalt om det er varmt eller kaldt, om skatten ligger gjemt fugl, fisk eller midt i mellom. I mellom frukta og esken står et telys. Noen diskuterer og trekker frem at her er det varmt.

Zoi spør om det er noen som vet hvor skatten er? Henrik smiler lurt,» æ vet» sier han. Vi går rundt å leter etter skatten. Skatten blir omsider funnet. Jenta åpner esken og sier ‘»pepperkaker». Hun samler oss igjen rundt bjelkene. Hun reiser seg opp og begynner å dele ut, en pepperkake til hver. «En til deg….., En til deg…..», osv. Barna sitter og spiser, nyter pepperkaken og samtalen rundt. Jenta reiser seg på nytt og skal begynne å dele en pepperkake til. Hun står stille. «Æ har en pepperkake igjen men det er flere som ikke har fått to, hva skal vi gjøre?, spør hun. «Går det an å dele pepperkaken?, spør pedagogen. «Ja» sier hun og begynner å dele til de som ikke fikk to.

På slutten av samlingen kommer siste barnet som kommer senere til barnehagen denne dagen. Han blir omgitt av mange som skal fortelle om alt som skjedd. En barnehånd strekker frem en bit av pepperkake. «Her, denne kan du få»…

Etter aktiviteten reflekterer pedagogene over disse spørsmålene:

🟡Hva hadde vi gått glipp av hvis pedagogene hadde tatt styringen over samlingen?

🟡Hva hadde skjedd hvis pedagogene hadde tatt opp esken, åpnet den, lest brevet, delt barna inn i to og to, delt pepperkakene likt?

🟡Hva skjer med barna når de opplever at stemmen deres får betydning?

🟡Hva hadde skjedd hvis pedagogene ikke hadde gitt tid til å la barna fortelle om deres historie?

Etter samlingen kommer Stine tilbake for å høre hvordan det gikk. Stine beskriver:

« Jeg er spent på hvordan fruktstunden til Komet ble denne dagen. Så fort jeg hører at de kommer ut av rommet går jeg bort til Zoi og Henrik for å høre. Jeg blir møtt av to pedagoger som bobler over av tanker og følelser. De deler stunden med meg og vi reflekterer over det de har opplevd. Den lille boksen sammen med pedagogenes valg av strategi brakte med seg så mye. For meg forteller dette om en barnegruppe som er vant til å bli tatt på alvor. Barna vet at deres stemme har betydning. De bryr seg om hverandre og de har en sterk vi- følelse. Pedagogenes valg om å trekke seg tilbake og ha troen på at barna klarer dette selv gir barna muligheten til å vise dette i praksis. Tenk at en så enkel glede kan bli til så mye!»

Dette er en gjenklang av et langtidsarbeid basert på barnesynet vårt, læringssynet vårt og verdisynet vårt. En tillitt, respekt, raushet og annerkjennelse. Takknemlighet for de som gleder og de som lærer seg å bli gledet.