Komet Planetringen Barnehage

Treet som lå – sjokket

Spente og målrettet går vi opp bakken, over jordet før vi tar fatt på siste bakken som leder oss under gjerde. På avstand kan vi se furutreets plass. Noen springer mot treet vårt…så kommer sjokket, overraskelsen eller forskrekkelsen «treet er ødelagt» «treet er borte» flere kommer frem til området…..ivrige stemmer møter vennene som kommer med innspill om hva som er skjedd.

«Kanskje har det vært en jeger her»

«Kanskje det er bonden som har saga det ned?»

Forbauselsen over hva som møter oss lokker frem mange følelser:

«Jeg får vondt i hjertet mitt!»

«Jeg blir nesten lei meg.»

«Hjertet mitt er knust»

Etter «sjokket» har lagt seg samler vi spor etter treet vårt for å ta med tilbake til barnehagen.

Vi finner de røde eller rosa blomstrende konglene vi har vært på utkikk etter. De vokste sammen på samme grein.

Vi oppdager mye sagflis på bakken der treet har vært. Hva betyr det? Sagflis har barna knyttet til liv eller død for trær tidligere.