Måne

Arbeidsfordeling

Aktivitet med vann og papir – men hva er annerledes denne gangen?

Jubelbrøl klinger i gangen når vi spør om å ta frem papir og vann i baljen. Sju stykker flokker til. De trenger lilla, vann, dopapir osv.

Vi får følelsen av å se inn i en fabrikk når vi observerer. Det samarbeides flittig og tre stykker ruller ut i lik rytme. Så kommer papiret ned på et brett og blir servert de som rører i baljen. Vi ser en samhandlende fabrikk med ulike roller. Glede og engasjement.

Malepensler brukes til rørerpinner slik de er brukt mange ganger i høst. «Vi moser, vi moser papiret» sier ei jente. «Vil dere prøve å mose ved å trampe på med barføtter?» spør en voksen. To jenter ser på hverandre mens latteren triller så sier den ene jenta til den andre: «Hun sa vi kunne mose med tåfisene!» ler jentene en liten stund før de responderer på forslaget. Kjapt er innesko og sokker av…føttene møter vannet og papiret som har en duft av grønnsåpe. «Det er godt!»

Denne gangen er det andre barn enn tidligere som går foran og viser vei. Det bekrefter hundrespråkligheten hos barna når de denne gangen bruker føttene i møte med papirmassen.